Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Arbetsgivaravgift i enskild firma

Inlägg 1 av 3

2007-02-20, kl 21:53

username

Robin
Dubitzkij

Arbetsgivaravgift i enskild firma

Ett par snabba frågor bara:

Hur blir det med sociala avgifter och arbetsgivaravgifter när du driver enskild firma?

Eftersom den juridiskt ansvarige personens ekonomi är densamma som den
enskilde firmans så betalar man ju inte på samma sätt som om man skall
betala en anställd.

Men exakt hur fungerar det med egenavgift?

Kort sagt, hur stor del av vinsten kan du räkna med att behålla i enskild firma?

Är det på något sätt försvarsbart att starta en enskild firma om man
räknar med att ha lager/kapital som uppgår till över 100.000 och därmed
når gränsen för AB?

Hur kommer man själv billigast undan om man inte skall anställa inom den första tiden, låt oss säga 1år?

/Robin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-02-21, kl 09:23

stifor

stifor

I enskild firma betalar du inga sociala- eller arbetsgivaravgifter när du tar ut "lön" till dig själv eller medhjälpare (tex make). För anställda betalar du däremot dessa avgifter.

Du betalar istället egenavgifter som en procentsats (varierar från år till år och antalet karensdagar, omkring 30%) på ett underlag som är relativt komplicerat att beräkna exakt, ungefär så här: Årets intäkter - kostnader + återförda periodiseringsfonder +- räntefördelning - avsättning till periodiseringsfonder +- förändring av expansionsfond - 25% av beräkningen - generell och eventuell reginal nedsättning.

Sedan ska du betala skatt på det som blev kvar och den är beroende av flera faktorer: var du bor, övriga inkomster mm...

Så kort sagt, det är inte enkelt att veta hur stor del av vinsten man kan räkna med att behålla i enskild firma, man bör givetvis ha ett bokföringsprogram som beräknar detta löpande under året så att man har koll på hur mycket "lön" man kan ta ut för att inte hamna i en skattefälla.

Ifall man ska starta EF eller AB går inte heller att svara generellt på, lager på 100.000 borde inte vara avgörande.

Ifall du vill komma billigast undan på kort sikt är revisionsarvodet i AB (ca 10.000) ett belopp du sparar in på att starta EF istället.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-02-21, kl 20:11

username

Robin
Dubitzkij

Jag vill inte komma billigt undan kortsiktigt.

Planen är att starta verksamheten och livnära mig på det, men jag vill veta vad jag tjänar på kort, respektive långsiktigt.

Rimlig omsättning är 200.000-500.000 i månanden (beroende på
distriktet) per person som arbetar, vilket endast kommer vara jag till
att börja med.

Produkten har ett påslag på ca 370%, men sen är det vanligt inom
branschen att mängdrabber upp till 50% ges (därav det höga påslaget).

Så vad bör man satsa på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat