Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Arbetskläder

Inlägg 1 av 4

2007-10-08, kl 10:30

goranstrand

goranstrand

Inlägg: 9

Arbetskläder

Jag jobbar som frilansande fotograf och har lite funderingar kring detta med arbetskläder. Inför den kommande vintern skulle jag behöva en varm jacka när jag är ute och fotograferar. Är det möjligt att köpa det på firman? Är det som princip så att jag då bara får använda den i jobbet och inte privat?

Finns det några riktlinjer för vad som klassas som arbetskläder? Som naturfotograf vistas jag mycket utomhus och skulle egentligen behöva kläder från topp till tå.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-10-08, kl 10:48

username

Kent

Inlägg: 204

Det som gäller med arbetskläder är att det måste vara skyddskläder eller typ uniform. Kläder du kan använda privat är icke godkända att köpa i företagets namn. Ett sätt att kringgå den regeln lite grann är att sätta dit en logga eller företagsnamn.  Både min mamma och jag har delat ut tidningar på morgonen och fått bråka med skattemyndigheterna vartenda år. Man kan ju använda dessa kläder privat anser dom. Vi har fått rätt i högre instanser då de kunde se att trycksvärtan inte att gick att tvätta ur hur som helst. Det räckte inte ens med kemtvätt eller riktig industritvätt. Likadant sedan jag registrerade firma och jobbade på lager och terminal. Men när skattemyndigheterna insåg hur kläderna slits och att vissa kläder klassa som skyddsutrustning var det inga problem. Köpte ett gäng t-shirts vid ett tillfäelle. Satte ditt företagets namn och köpte olika storlekar och då var det helt OK också då dessa kunde klassifiseras som reklam för firman. Delade sedan ut de flesta och använde några själv.
Men det som gäller för arbetskläder är att det ska vara skyddskläder eller att man sätter dit företagsnamnet så det klassas som reklam. Sen är det ju cokså en fråga om hur noga skatteverket kollar upp det. Använder man inga större summor brukar det inte vara några problem. Bara man har en klar motivering. Är du ute i skog och mark och fotograferar måste du ju skydda dej mot bl.a. väder och vind, grenar och kvistar och en hel del annat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-10-08, kl 11:15

goranstrand

goranstrand

Inlägg: 9

Tack Kent för ditt svar.

Om man sätter på företagslogga på kläderna (Vilket jag tänkt göra), bokför man då kostnaden för jacka och tryck som reklamkostnad, eller delar man på det och sätter jacka som övriga kostnader och trycket som reklam?

Eftersom det är frågan om en jacka som skall skydda mig mot kyla och regn så borde det kunna ses som skyddskläder på ett sätt. Jag kanske kan be dom i butiken skriva skyddskläder på kvittot.

/Göran

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-10-08, kl 11:46

username

Kent

Inlägg: 204

Jag misstänker att du beställer jackan och trycket i samma butik så du får jackan levererad med trycket. Jag bokförde det som reklam då jag skänkte bort de flesta tröjorna. Men jag tror du bör få igenom skyddskläder. Skydd mot kyla och regn är sådär godkänt. Lägg till det jag skrev tidigare mot kvistar och grenar och gärna också om du är på en klipphäll med vassa kanter osv. Du kan ju också säga att det är för att du ska kunna ha med en del utrustning också som extra batterier, blixt osv. normalt har man det ju i en väska men ibland kan den ju vara besvärlig att hantera. Be dom i affären skriva skyddskläder på kvittot. Det är ju antagligen på deras rekommendation du väljer en viss jacka som är lämplig för ditt behov. Det ska inte vara några problem för dom. Lycka till med ditt klädköp!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat