Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Arbetskläder

Inlägg 1 av 4

2007-10-08, kl 10:30

goranstrand

goranstrand

Inlägg: 9

Arbetskläder

Jag jobbar som frilansande fotograf och har lite funderingar kring detta med arbetskläder. Inför den kommande vintern skulle jag behöva en varm jacka när jag är ute och fotograferar. Är det möjligt att köpa det på firman? Är det som princip så att jag då bara får använda den i jobbet och inte privat?

Finns det några riktlinjer för vad som klassas som arbetskläder? Som naturfotograf vistas jag mycket utomhus och skulle egentligen behöva kläder från topp till tå.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-10-08, kl 10:48

username

Kent

Inlägg: 204

Det som gäller med arbetskläder är att det måste vara skyddskläder eller typ uniform. Kläder du kan använda privat är icke godkända att köpa i företagets namn. Ett sätt att kringgå den regeln lite grann är att sätta dit en logga eller företagsnamn.  Både min mamma och jag har delat ut tidningar på morgonen och fått bråka med skattemyndigheterna vartenda år. Man kan ju använda dessa kläder privat anser dom. Vi har fått rätt i högre instanser då de kunde se att trycksvärtan inte att gick att tvätta ur hur som helst. Det räckte inte ens med kemtvätt eller riktig industritvätt. Likadant sedan jag registrerade firma och jobbade på lager och terminal. Men när skattemyndigheterna insåg hur kläderna slits och att vissa kläder klassa som skyddsutrustning var det inga problem. Köpte ett gäng t-shirts vid ett tillfäelle. Satte ditt företagets namn och köpte olika storlekar och då var det helt OK också då dessa kunde klassifiseras som reklam för firman. Delade sedan ut de flesta och använde några själv.