Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

att börja med e-butik

Inlägg 1 av 11

2007-11-01, kl 11:59

asa80

asa80

Inlägg: 2

att börja med e-butik

Hej, jag är jätte intresserad av att starta en e-butik men ar inte en aning om hur jag ska börja. Jag vill sälja lite av varje . Finns det nåt bidrag jag kan söka för att börja , det blir ju ganska dyrt att köpa in saker mm om man inte har pengar. Så snälla kom med några svar .

Åsa Östlund

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2007-11-01, kl 13:55

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Om du inte har pengar så ska du inte börja med e-handel.

Räkna med att det inte bara är produkter som kostar i inköp, du har lagerkostnad, paketering, porto/frakt, upprättning av e-butik, uppdateringar av webb, inlösenavtal eller andra betalalternativ, men framförallt marknadsföring och reklam av e-butiken.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2007-11-01, kl 20:22

flippen

flippen

Inlägg: 2

Instämmer i Magnus svar till dig. Utan pengar ska du inte starta e-handel.
Det kan kanske finnas en chans för dig att få banklån om du kan presentera en väl genomarbetad affärsplan för banken som de anser skulle kunna fungera. Om du verkligen vill ha e-butik så är det kanske värt ett försök, men räkna med att det kostar stora pengar att dra igång.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2007-11-01, kl 20:59

username

Medlem
#49308

Inlägg: 12

Om du ska leva på en e-butik så stämmer det precis som det skrevs i tidigare inlägg, stora summor från början.
Men om du har tid och möjlighet att börja från noll kronor från början så fungerar det också men du får jobba mycket för ingenting i början men efter något år eller två så kanske du kan få ut lite lön för arbetet.
Gäller bara att vara envis.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2007-11-01, kl 21:22

username

Medlem
#52499

Inlägg: 25

Ett litet tips är att kontakta ALMI, är bara idén bra och genomtänkt så finns det en hyfsad chans till sk microlån på upp till 100 000, dessa räcker inte långt ochdet gäller att få igång pengarna. Räkna inte att byggandet av sidan är den stora kostnaden utan där ligger alltid marknadsföringen. Sidan byggs för en större engångskostnad, men marknadsföringen bara tickar på.
Som sagt har du en bra produkt du vill sälja och ett jävlar anamma så kan det efter några år bli lite över. Kostnaden är inte frakter mm har du väl kommit så långt så har du faktiskt fått sålt din produkt och förhoppningsvis räknat hem det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2007-11-02, kl 16:37

username

Björn
Ershagen

Inlägg: 4

Är man "vass" kan man börja med mycket lite pengar men det kräver kunskap i sökmotoroptimering, vilka sökord man ska köpa på google (i korthet billig internet marknadsföring), open source-e-handel eller programmering. En hel del leverantörer har även börjat med s.k dropshipping vilket innebär i korthet att du aldrig har något lager själv utan att varan går direkt från leverantör/tillverkare till din slutkund. Tjoff!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2007-11-08, kl 12:26

metavision

metavision

Inlägg: 30

Hej Åsa, instämmer med tidigare inlägg. Inte starta en e-butik när du : "inte en aning om hur jag ska börja. Jag vill sälja lite av varje
. Finns det nåt bidrag jag kan söka för att börja , det blir ju ganska
dyrt att köpa in saker mm om man inte har pengar".

Mitt förslag till dig är att du gör efterforskningar och får lite kött på benen så du vet vad du vill med din butik, hur du skall gå till väga, vart du skall börja etc och medan du gör detta sparar du undan så mycket kapital du bara kan, så att du får ihop till ett startkapital. Ju mer information du har desto bättre beslut kan du ta. Kommer du att ha de resurser som krävs eller kapital för att ordna de resurser som krävs? Under processens gång när får du möjlighet att ställning till alla dina funderingar och vad du vill med dem.

Du kan finna massor av information på NUTEK, Almi och Nyföretagarcentrums hemsidor. Det anordnas även träffar om att starta eget där du kan få chans att få svar på specifika frågor för just ditt företag. Sen finns detta forum där du kan läsa massor av inlägg och svar om att starta eget och finner du inte de svar du söker kan du alltid fråga.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2007-11-08, kl 15:15

night and day

night and day

Inlägg: 73

Sandra Karlsson: Hej Åsa, instämmer med tidigare inlägg. Inte starta en e-butik när du : "inte en aning om hur jag ska börja. Jag vill sälja lite av varje . Finns det nåt bidrag jag kan söka för att börja , det blir ju ganska dyrt att köpa in saker mm om man inte har pengar".

Mitt förslag till dig är att du gör efterforskningar och får lite kött på benen så du vet vad du vill med din butik, hur du skall gå till väga, vart du skall börja etc och medan du gör detta sparar du undan så mycket kapital du bara kan, så att du får ihop till ett startkapital. Ju mer information du har desto bättre beslut kan du ta. Kommer du att ha de resurser som krävs eller kapital för att ordna de resurser som krävs? Under processens gång när får du möjlighet att ställning till alla dina funderingar och vad du vill med dem.

Du kan finna massor av information på NUTEK, Almi och Nyföretagarcentrums hemsidor. Det anordnas även träffar om att starta eget där du kan få chans att få svar på specifika frågor för just ditt företag. Sen finns detta forum där du kan läsa massor av inlägg och svar om att starta eget och finner du inte de svar du söker kan du alltid fråga.

Lycka till!
Hej,
Du kan leka lite på www.starweb.se - där kan du öppna test butik i 2 månader och leka med tanken
Lycka till

Lilia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2007-11-08, kl 15:26

username

Medlem
#28571

Inlägg: 8

Måste hålla med föregående skribenter.
Dock finns det webbutiker som faktiskt inte håller med något lagersaldo. Leveranstiderna blir naturligtvis därefter men det är inget krav att ha lager.

Detta beror mycket på vad du vill sälja naturligtvis men vi har kunder som inte själva har lager utan vid beställning sker beställning hos respektive leverantör.

Om du vill ha lite mer information om hur e-handel fungerar kan du ringa oss.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2007-11-08, kl 17:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Genomgående tema på den här tråden är att avvakta vilket jag instämmer med.
[email protected]

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2