Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Att köpa aktiebolag – många frågor blir det!

Inlägg 1 av 7

2006-12-15, kl 21:14

username

Thorleif
Paulsson

Att köpa aktiebolag – många frågor blir det!

Hej!
.
Jag har lite frågor angående detta med aktiebolag...

Ett aktiebolag kan ju vara vilande, men hur länge kan det vara det?

Hur går det till att starta upp ett vilande aktiebolag, vad ska man tänka på?

Har aktiebolagets säte någon betydelse vart det ligger?

Vad ska man tänka på om man köper ett aktiebolag ”privat” t.ex. via blocket?

Hur stor betydelse har aktiebolagets tidigare verksamhet, om den skiljer sig åt från den nya verksamheten?

Om ett bolag är tomt på aktiekapital, vad sker då, konkurs?

Har man någon möjlighet att rätta till det, och hur lång tid har man på sig i så fall?

Hur avvecklar man ett aktiebolag?

Om jag köper ett nybildat aktiebolag kan man ju via detta köpa en verksamhet. Men är man kreditvärdig då, när det inte finns en ekonomisk historia på aktiebolaget?

Vad är det för regler som gäller om jag köper verksamheten + aktiebolaget?

Om jag köpt ett nybildat aktiebolag, kan det köpa ett bolag + verksamhet (inkråm), och hur fungerar det då?

Om bolag + verksamhet är till salu ska köparen då sätta in aktiekapital och de nuvarande ägarna samtidigt tar ut sitt aktiekapital? Och sedan lånar detta bolag (med den nya ägaren) upp den aktuella köpsumman som verksamheten kostar?

Vad är det som gäller angående avtal som t.ex. ATG, svenska spel? Går avtalen automatiskt över till den nya ägaren, eller krävs en ny ansökan av den nya ägaren?

Tacksam för svar.

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-12-15, kl 21:49

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Många frågor jag svarar bara på en.

"Om ett bolag är tomt på aktiekapital, vad sker då, konkurs?"

Om styrelsen misstänker att ett bolags aktikapital är delvis eller helt förbrukat ska man tillse att styrelsen snarast tar fram en kontrollbalansräkning. Ber revisorerna granska och underteckna med deras till- eller avstyrkan, sammankallar extra bolagsstämma för beslut om åtgärder.
Snarast innebär omedelbart. Aktiebolaget är i denna form i s k Obestånd.
Därefter gäller att snarast återställa det förbrukade aktiekapitalet alternativt begära bolaget i konkurs. Vidtas inte dessa åtgärder kan styrelsen hållas ansvarig för bolagets agerande.

Innan du köper ett bolag ska du be en oberoende revisor kontrollera bolagets riktighet. kontrollera tillgångar och fordringar. Det kostar lite men är värt varenda krona.

En revisor borde dessutom kunna besvara samtliga dina frågor.
Om du tycker att revisorn är för dyr ska du inte köpa dig ett Aktiebolag då det ändå är krav på att bolaget har en revisor.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-12-15, kl 22:36

antonio

antonio

Den här länken tror jag är den mest informativa samlingen information om Aktiebolag;

ABL

Trevlig läsning ;)

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2006-12-15, kl 23:27

username

Thorleif
Paulsson

Det är nära ett köp av ett bolag och tid med revisor är fixat nästa vecka. Jag tänkte spontant på dessa frågor och tänkte se vad för svar man fick här, lite "mer kött på benen" inför besöket bara... 

Mycket bra länk. Där får jag säkert svar på mina frågor!

Tack ska ni ha för era svar!

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-12-16, kl 00:09

Magnus Olsson

Magnus Olsson

ABL = 179 sid text i word, puh!
Det var en maffig länk. ;-)

Glöm inte att göra en kreditupplysning på bolaget så att du ser om det har haft gamla kanske nu betalda skulder. Gamla skulder även om dem är betalda kan slå hårt tillbaka just vad gäller kreditvärdigheten.

Ps: Om du gogglar på "Obestånd" Får du ganska snabbt upp utförlig information gällande detta och hur du ska/kan gå tillväga.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-12-16, kl 00:12

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Ett litet ps till:

Ang Sätet så har det ingen större betydelse förutom att du gör en adressändring för bolaget samt ändring till Bolagsverket till din nya adress.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2006-12-16, kl 01:13

username

Thorleif
Paulsson

"Obestånd" var ett rackarns bra sökord att googla på. Pusselbitarna hamnar på plats fortare än väntat!

Ska fortsätta med mina äventyr på nätet angående detta, någorlunda intressanta, ämne i morgon.

Godnatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat