Inlägg 1 av 4
2012-01-29, kl 01:49
Att starta en städfirma?
Jag skulle behöva lite tips och råd från er där ute som har erfarenheter från antingen städbranschen eller kompetens inom eget företagande.
Jag är inne på att starta en städfirma och skulle behöva lite hjälp inför starten.
Är det något speciellt jag bör tänka på?
Finns det några speciella regler som måste följas när man startar städfirma?
Hur fungerar det med anställda när dem är anställda som extra vid behov? Måste dem ha ett visst antal timmar i månaden?
Hur bör man gå vidare från IDEN att starta städfirma?
Jag har idag 4 personer som har 15-20års erfarenhet inom städning som väntar på att jag ska starta städfirman och anställa dem men hur börjar jag egentligen?
Att registrera en firma är ju enkelt via verksamt.se men vad är nästa steg? och steget efter det?
Hur bör man göra för att hitta kunder?
Vi leker med tanken att jag startar en städfirma imorgon och anställer alla städare som bara jobbar extra vid behov. Dagen efter så kontaktar jag exempelvis scandic hotell och dem vill anlita oss som städbolag. Hur går man tillväga därifrån? Man vill ju självklart skriva kontrakt då med scandic hotell på kanske 1 år, hur skriver man dessa kontrakt? Finns det någon som kan hjälpa till med och skriva dessa kontrakt? Hur skriver man kontrakt vid anställning?
Städfirman exempel: Att anställa städare som extra vid behov, det vill säga att dem får lön bara när firman fått inkomst. Anställa säljare som jobbar på provision och får bara lön när dem sålt in till nya kunder.
Exempelvis: December månad så säljer varken säljaren något och får då ingen provision utbetald och städarna har inte jobbat en enda timme då det inte funnits jobb. Inga löner betalas ut alls! Är jag helt ute och cyklar? Går det och göras på detta vis?
Jag skulle vara otroligt tacksam för all hjälp jag kan få här på forumet. Någon som kanske kan hjälpa till och göra en plan från A till Ö till mig om vad som bör göras innan start och under drivandet av bolaget?
Vänliga hälsningar
Firat Günes
email: firat47gunes@gmail.com
telefon: 076-006 97 95