Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Att ta betalt

Inlägg 1 av 3

2004-07-25, kl 22:35

username

Solveig
Magnusson

Inlägg: 1

Att ta betalt

Jag står i startgroparna för ett eget företag inom Data/IT. Utan att jag har annonserat har jag nu lite kunder på gång. Behöver nu bestämma mig för ett pris/timme. Inom vilka prisnivåer ligger priserna för en enkel hemsida samt för skräddar-sydda it-utbildningar????

Hur ska jag tänka? Jag är tacksam för alla svar och råd jag får, det här med att ta betalt är inte lätt.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-08-10, kl 20:14

username

Johan
Sebring

Inlägg: 2

Nej det är inte så lätt att ta betalt, men det är vitalt!

Ditt timarvode beror självklart på dina kunskaper, utbildad eller självlärd, erfarenhet och hur snabbt du arbetar. Sedan ska det också täcka dina kostnader, vilket inte bör vara så höga för dig gissar jag.

Ett annat sätt som kunder ofta gillar är att säga ett fast pris för sidans olika funktioner. T ex. "forumet kostar xxx:- och den här menyn du pratar om skulle kosta dig xxx:-, annars kan jag göra en enklare variant för xxx:- om du är intresserad.."

En annan variant är att fråga dina kunder vad det får kosta, ibland säger de då en summa, säg 15’000. Då vet du vad du har för ramar sen är det upp till dig att visa vad du kan lova för dessa 15’000.

I början vill man gärna lägga sig lågt i pris så man får ihop lite sidor till sin lilla ’portfolio’ men tänk på att inte bara sänka dina priser om kunden vill ha det billigare, inte utan att också minska på arbetet.

Hoppas det hjälpte något.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-08-31, kl 13:00

cougarit

cougarit

Inlägg: 46

Tänk på att inte lägga dig för lågt också, då får du nämligen svårt att kunna höja priserna senare om du skulle behöva.

Det här med att sätta pris på sitt eget arbete är svårt, allra helst som en del dumpar priserna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat