Även om betalningen sker via autogiro så finns det i grunden något som visar att betalning ska ske och för vad. Ibland kan t.ex pensionsförsäkringar dras med autogiro men då finns det i grunden någon form av skriftlig dokumentaition som visar att beloppet xxx ska dras från kontot varje månad den 15:e. Jag vet också att ex Vodafon kan betalas med autogiro men då får man ändå en vanlig faktura fast inbetalningskortet är makulerat.
Så hur du ska bokföra beror lite på dels om du bokför enligt kontantmetoden eller faktureringsmtoden och vilket underlag som ligger tillgrund för dragningen av pengar.
Sean frågan om kontoutdrag. Vissa poster kan man göra som du säger, kopiera kontoutdraget och lägga med som underlag till verifikationen om det är något som hänt på kontot som man inte har annat verifikat på. Det kan gälla just som du säger autogiro om man inte får en faktura, ett privatuttag eller insättning, kanske en avgift till banken.
Jag brukar göra ett verifikat av varje typ av händelse, ex ett som bokför alla privatuttag och insättningar under månaden som det inte finns andra underlag till, ett som bokför autogirobetalningar, ett som bokför avgifter eller räntor. Vart och ett av dessa ska ändå inte komma att innehålla mer än kanske någon enstaka post eftersom det är UNDANTAG som bokförs så här, normalt ska det ju finnas ett riktigt bokföringsunderlag som visar affärstransaktionen.