Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Avdrag för dator i enskild firma

Inlägg 1 av 6

2004-11-26, kl 17:54

ubisep

ubisep

Inlägg: 3

Avdrag för dator i enskild firma

Jag sysslar med reklam och startade min enskilda firma hösten 2002. Under det följande året köpte jag en stationär dator samt en bärbar dator att användas i min verksamhet. När jag gjorde bokföringen yrkade jag på direktavdrag, då datorernas ekonomiska livslängd är mindre än tre år. Jag fick backning från skatteverket och tvingades motivera direktavdraget. Jag lyckades och fick direktavdraget godkänt. Däremot godtog verket bara hälften av avdraget med motiveringen "...då en dator kan nyttjas privat i stor utsträckning, bör kostnaderna delas upp mellan näringsverksamhet och det privata användandet." Om jag hade velat ha en privat dator att surfa på så hade jag inte köpt två datorer för sammanlagt 32000 kr ex moms. Vad krävs egentligen för att få göra avdrag på hela summan? Hjälp!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-11-26, kl 19:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Överklaga. Det är bästa metoden, Själv har jag sparat ett par miljoner på detta sätt. Senast för en månad sedan vann jag en segsliten kamp som många i Sverige kan ha glädje av. Men det är ett tungt arbete men om alla gjorde det skulle myndigheterna till slut vara tvungna att ändra reglerna. Lycka till!

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-11-26, kl 20:59

ubisep

ubisep

Inlägg: 3

Jag är ju intresserad av att föra detta vidare, men jag känner inte att jag är tillräckligt kunnig. Finns det någonstans mer information om hur myndigheten resonerar, vilka gränsdragningar man gör? Kort sagt, jag måste få veta vad jag behöver göra för att få köpa datorer i firman i fortsättningen, annars får jag lägga ned.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2004-11-26, kl 22:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du ska veta att 2 likdana resor från samma skattekontor bedömdes helt olika, givetvis överklagades det och kommer upp i Kammarrätten inom kort. Man får hela tiden bygga på bevisbördan tills det ger resultat, för det gör det till slut. Behöver du mer information kan du nå mig på [email protected], uppge också ditt lelefonnr så ska jag ge dig info.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2004-12-02, kl 10:52

ubisep

ubisep

Inlägg: 3

Jag har faktiskt ingen lust att harva omkring i olika rättsinstanser, särskilt inte som utkomsten är jädrigt tveksam. Jag vill bara veta hur jag kan undvika att samma sak händer nästa år. Så om någon har tips på hur jag kan slippa betala hälften av datorerna med privata medel, så vore jag evigt tacksam. Spelar det någon roll om datorerna står någon annan stans än hemma t ex? (Jag jobbar hemifrån idag men kan ändra på det om jag måste.)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2004-12-02, kl 23:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag förstår dig så väl och tyvärr är det många som resonerar som du. Vad du kan göra är som du säger hyr ett rum hos grannen ex. har grannen ett likartartat promlem hyr ut ett rum till honom. tills myndigheten förstar och ändra på förlegade lagar. så gjorde man förr när det gällde barn som arbetade i det egna familjeföretaget för man kunde inte ha dom anställda där dom bäst behövdes för då beskattades målsman. Visst är det väl konstigt med lagar.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat