Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

avdrag inventarier

Inlägg 1 av 7

2004-07-02, kl 15:21

username

Lars
Lövgren

Inlägg: 7

avdrag inventarier

Jag läser att man kan dra av kostnad för inventarier, om summan är under 2000 kr exl moms kan jag göra samma v-år, men annars under en femårsperiod. Nu kanske en dum fråga: Får jag alltså dra av hela kostnaden - eller pratar man om momsen? Om jag t.ex. köper in en stol för 750 kr + moms, får jag dra av alltihop? Och om jag t.ex. köper in en dator för 15000 kr + moms, hur mycket per år drar jag av under de fem åren? Det står enligt normal bokföring... hm, ja, vad är då normalt? ;o)
Tack för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2004-07-02, kl 19:42

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Gränsen är från och med i år höjd så det är 5.000:- som är sk förbrukningsinventarier dvs sådana som man kostnadsför direkt. För att bena upp detta så börjar jag med momsen. För ett företag är momsen aldrig någon kostanad eller intäkt, den är bara en fråga om likviditet. Från kunder får man den intäkt man ska ha + moms och till sina leverantörer betalar man det pris de begär + moms. Varje månad (eller årsvis i små företag) redovisar man till SKM hur mycket man fått in i moms och hur mycket man betalt och sedan reglerar men detta. Har man betalt mer än man fått in så kommer det pengar tillbaka, har man fått mer än man betalt så betalar man in överskottet.
Ditt fröretag kommer under en period att få intäkter från sina kunder. Alla kostnader som bolaget har för att kunna tjäna dessa pengar är sådant som man får göra avdrag på dvs det kommer att bokföras som bolagets kostader. I ditt exempel med stolen innebär det att du om du ex tjänat 1.000 kronor och sedan köper stolen för 750:- kommer att ha en vinst kvar i företaget på 250:-. Om du däremot köper datorn för 15.000:- så ska den skrivas av under 5 år. I det fallet blir det så att om du år 1 tjänar 15.000 i firman och använder dessa till att köpa datorn så kommer firmans resultat att bli 15000-4500(avskrivningen) = 10.500. År 2 har du kanske bara tjänat 3.000 och då kommer det årets resultat att bli 3000-3150(avskrivningen) dvs en förlust på 150 kronor. Efter 5 år kommer du att ha gjort så mycket avskrivningar så att summan av dessa blir lika med 15.000 så att du fått ett avdrag som är lika stort som anskaffningsvärdet på datorn.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2004-07-04, kl 09:14

username

Lars
Lövgren

Inlägg: 7

tack karinj - du ger verkligen bra och tydliga svar! :o)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2004-07-04, kl 09:20

username

Lars
Lövgren

Inlägg: 7

Men, vad är det somavgör att datorns avskrivning år 1 är 4500 kr och år 2 3150 osv? Eller tog du bara siffror som konkreta exempel? ;o)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2004-07-04, kl 16:41

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag gjode i exemplet maximala avskrivningar vilket innebär att man använder sig av något som heter 30-regeln. Man får du (lite förenklat) göra avskrivningar me 30% av det bokförda värdet. År 1 är det bokförda vädet 15.000 så då får man göra avskrivningar med 4.500. År två är det bokförda värdet 15000(anskaffningsvärdet)-4500(gjoda avskrivninga)=10.500. Avskrivningen får vara 30% av detta värde vilket alltså blir 3150 kronor år 2.
Det andra sättet man kan beräkna avskrivningar på heter 20-regeln och då gör man avskrivningar med 20% av anskaffningsvärdet vilket skulle vara 3.000 per år i ditt exempel. Som du ser är avskrivningarna högre både år 1 och år två med 30-regeln men år tre kommer det att vara lägre än om man använder 20-regeln. Nu är dock skattelagstiftningen så finurligt ordnad att man får byta mellan reglerna till det som är mest förmånligt så oftast skriver man av enligt 30-regeln de två-tre första åren och byter sedan till 20-regeln.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2004-11-28, kl 12:42

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man kan komplettera med att det finns något som heter RESTVÄRDEAVSKRIVNING SOM ÄR 25% och används om du inte avslutar årets bokföring med resultat och balansräkning. Att köpa in ett inventarie på slutet av året är en god affär.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-09-11, kl 17:05

username

Mikko
Paavola

Inlägg: 1

Jag skulle vilja veta lite mer om detta. Varför är det lönsamt att investera på slutet av året? Är det olika för olika företags former?
Själv har jag enskild firma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat