Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avskrivning av bil

Inlägg 1 av 2

2005-03-21, kl 21:52

username

Medlem

Avskrivning av bil

Har lite funderingar som jag konstigt nog inte kunnat finna svar på någonstans.

Om man för enskild firmas räkning köper en bil av en bilförsäljare så skall denna skrivas av under minst fem år. Men hur gör man med momsen? Hittar inga exempel där detta hanteras. Det rimliga borde väl vara att denna bokförs i samma takt som bilen avskrivs, men det har jag i alla fall listat ut att man inte gör. Vidare har jag också läst att momsen inte kan lyftas vid bilinköp med mindre än att det är lastbilsregistrerade fordon (eller liknande). Detta är inte aktuellt i mitt fall, då det handlar om en vanlig personbil.

Skiljer sig förfarandet (vilket det nu är) om man istället köper en begagnad bil?

(Nej, inte heller några svar på den annars förträffliga PDF:en "http://www.foretagande.com/dftpage/Varför%20gör%20man%20avskrivningar.pdf" nämns momsen)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-03-21, kl 22:47

foretagande

foretagande

Ibland blir man kanske lite "hemmablind" så att man inte tänker på att vissa saker som man själv tycker är så självklara att man inte behöver förklara kanske inte är det för alla.
Det är aldeles riktigt att du inte får lyfta momsen på annat är lastbilar över 3,5 ton eller bilar med luftspalt till förarhytten. Skulle det sedan vara en sådan bil men en begagnad du köper så kanske du ändå inte får lyfta momsen det beror på vem som ägt bilen före dig. Har det varit ett företag (vilket ju iofs är högt troligt med denna typ av bil) så "lever" fortfarande momsen så att de säljer till dig och betalar in moms på försäljningen och du lyfter den. Är det däremot en privatperson som ägt bilen så faller rätten till att lyfta moms eftersom säljaren då inte är momspliktig.
Momsen har heller inget med avskrivningen att göra. Att du betalar moms när du köper bilen ska vara en ren likviditetsfråga (om du har rätt att lyfta momsen alltså) för dig där du ska få tillbaka dessa pengar av staten så fort som möjligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat