Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Behöver hjälp med förklaring av lån

Inlägg 1 av 3

2010-04-09, kl 15:29

username

Martin
Ljunggren

Inlägg: 2

Behöver hjälp med förklaring av lån

Hej!

Jag ska starta en firma som kräver 150.000 - 200.000kr. 100.000kr kommer att gå till införskaffning av inventarie, inkl. moms, pengar som jag lägger själv. Sedan är jag helt tom på pengar. Här har jag försökt att förklara för ALMI (har valt själv att inte gå till en bank för att det skulle vara lättare hos ALMI, något jag betvivlar nu...) att jag behöver låna 50.000 - 100.000kr i rörelsekapital.

Rörelsekapitalet ska jag använda till bla inköp av varor som jag ska sälja till slutkund (c.a 20.000 - 50.000kr beroende på lånets omfattning). Pengarna ska även räcka till kontorsmateriel, marknadsföring och andra utgifter.

ALMI säger att de är övertygade om att jag behöver en revisor och - kortfattat - att jag själv inte har en aning om vad jag pratar om. Jag har förklarat om och om igen för dem att efter att jag köpt denna inventarie så har jag inga pengar kvar, jag behöver ett rörelsekapital. De säger att jag BÖR handla mot 30 dagars faktura från leverantör, men där har leverantören själv sagt nej - och det anser jag inte konstigt då jag inte kan uppvisa någon form av kreditvänlighet eftersom företaget är nytt.

Jag har lagt fram budgetar, flera olika, och de har själv ändrat i dem och skickat tillbaka dem till mig, där jag visar att jag måste ha detta rörelsekapital, men de säger att jag inte behöver det för om jag tar det så kommer jag att komma på en överlivkid vid årsslutet.

Jag har kört fast helt mot dem. Vad ska jag göra? Strunta i dem och gå till en bank eller forstätta argumentera för min sak? Hur ska jag kunna förklara för dem på ett annat sätt att jag behöver deras pengar för att kunna starta företaget när de uppenbarligen anser att de pengarna jag ska lägga på inventarie även räcker till att köpa upp ett lager, när det går break-even?

Ser verkligen fram mot svar.

mvh
Martin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-04-10, kl 20:58

niklase

niklase

Inlägg: 191

Hej Martin,

Jag har lagt upp lite olika företagslån som du kan jämföra på min hemsida. Vissa kan du låna av utan att behöva skicka in affärsplan eller budget.

Lycka till med ditt nya företag!

http://www.låneblocket.se/starta-eget-lan/

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-04-13, kl 23:19

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Hej.
Du pratar om inköp av en inventarie,jag får en känsla av att det är någon slags maskin vi talar om?

Jag ser 2 möjliga lösningar.
1. låna hälften av pengarna till inventarien av banken och andra hälften av almi.
ha dina egna pengar som rörelse kapital. Du kommer antagligen få borga för lånet mot banken.Men Almi kommer nog skjuta till sin del utan att krångla om de känner att de delar risken med någon.

2.har du kollat upp möjligheterna att leasa den? Detta skulle frigöra likviditet ( dina 100´000). Med ränterna som ser ut som idag så kanske det rent av är en bättre affär än att låna av almi eller banken

lycka till

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat