Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra egen satsning av pengar

Inlägg 1 av 11

2008-02-20, kl 22:33

username

Roger
Johansson

Inlägg: 10

Bokföra egen satsning av pengar

Hej
Har startat enskild firma o nu ibörjan så har jag inte fått in pengar i företaget och har då fått använda kapital från den egna börsen... hur bokför man detta ???

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2008-02-21, kl 00:22

sommarlov

sommarlov

Inlägg: 6

Hej!
När du inregistrerade firman, gjorde du då en likviditetsbudget?
Isånna fall skriver du ju in din kontantinsatts där,
Ochså krediterar du summan på egetkapital å debeterar över samma belopp till kassa kontot.
Eller har jag förstått dej fel, och är helt ute och cyklar nu..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2008-02-21, kl 08:22

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Du bokför det som egen insättning tex på något 20xx konto, titta i din kontoplan om det finns ett sådant konto.
Hälsningar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2008-02-21, kl 10:31

username

Roger
Johansson

Inlägg: 10

Ingela Repo: Du bokför det som egen insättning tex på något 20xx konto, titta i din kontoplan om det finns ett sådant konto.
Hälsningar
[email protected] ok... är som lite ny på detta men då bokför jag på ex 2018 kredit ? o deb på rätt kostn konto ?

Men hur bokför jag sedan om jag vill få tillbaka det jag gjort som egen satsning ? ska man göra det ? hur blir det skattemässigt sen förlorar jag på det om jag tar tillbaka det jag satsat från egen börs sen när pengarna börjar komma in i företaget

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2008-02-21, kl 12:25

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Om du vill plocka ut pengarna som du lagt ut själv, kan du ta ut dom mot ditt bankkonto och debitera 2018. Egen insättning höjer det egna kapitalet på din firma... Det flyttas om vid bokslutet till Eget Kapital. Det beror på dig själv om du vill ha ett högt Eget Kapital eller om du vill plocka ut det du har lagt ut. Möjlighet finns att ditt Egna Kapital blir högt beroende på vilket resultat du får från firma också.
Det bestämmer du själv om du vill ha dina privata pengar kvar i bolaget eller plocka tillbaka dom.
Hälsningar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2008-02-21, kl 14:13

username

Roger
Johansson

Inlägg: 10

Tack...
visst e de så när man deb 2018 så minskas det kontot....2018 minskar i deb o ökar i kred ?? eller tänker jag fel...

Men då om jag deb 2018 så måste jag kred på ngt annat ..vilket ?? flåt alla dumma frågor men är helt ny på det här ?? funderar på att skaffa bokförings program...

Hört att unibase är bra ...ngn som vet ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2008-02-21, kl 15:34

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

När du tar ut pengarna = minskar egna kapitalet så tar du ju pengarna från någonstans. Ex 1930 så det blir ju den du får motkontera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2008-02-21, kl 16:51

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Skaffa dig ett bokföringsprogram, det är enklast så. det finns billiga och bra om du bara har en egen firma.
Uttag av dina egna insatta pengar , debit 2018 och kredit bankkonto.....
Hör gärna av dig om du har fler undringar
Hälsningar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2008-02-21, kl 21:17

username

Roger
Johansson

Inlägg: 10

Ingela Repo: Skaffa dig ett bokföringsprogram, det är enklast så. det finns billiga och bra om du bara har en egen firma.
Uttag av dina egna insatta pengar , debit 2018 och kredit bankkonto.....
Hör gärna av dig om du har fler undringar
Hälsningar
[email protected] Får inte detta o gå ihop...sitter här med bokföringsboken o det snurrar...

Lite ex..
Säger att jag inte fått in några pengar till företaget än och måste köpa kontors materiel till företaget,, kostnaden är då 500 kr inkl mom.

Hur bokförs detta då ?

sedan säger vi att nu har pengarna rullat in och jag vill ha tillbaka dessa 500 kr från företaget som jag satsade från egen ficka..

Hur bokförs detta då ??

Är det några fördelar resp nackdelar att ta tillbaka egen insats från företaget ??

Bra tips på bra bokföringsprogram som skatteverket godkänner.. testat lite unibase nu o den verkar ju lätt ..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2008-02-22, kl 07:52

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Vad gäller program finns det ju en massa. Ini Bas är ett av dom.
'
"Egen Firma" från vismaspcs är ett annat. 
"Efredo" från www.enskildfirma.nu ett tredje. 
BLA Start från www.blinfo.se ett fjärde. 
Och det finns nog många fler. 

Sedan tycker jag att du med så grundläggande frågor om bokföring kanske skall fixa dig en bok om bokföring.
Denna bok är mycket bra. http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ned

Sedan till dina bokföringsfrågor. 

1. Du handlar kontorsmatrial. 400:- + moms = 500:- 
6110 D 400:-  (kontorsmatrial)
2641 D 100:- (moms kan vara 2640 beroende på vilken kontoplan du har)
2618 K 500:- 

2. Du få in pengar från ett jobb 600:- + moms . (detta är ett exempel)
1930  D 750:-  (checkräkningskontot)
2611  K 150:-  (moms ev 2610)
3041  K 750:-  (försäljning med 25% moms obs exempel)

3. Nu har du pengar på ditt bankkonto så du för över dom 500:- från köpet till dit privata bankkonto. 

1930  K 500:-
2613  D 500:-  (eller 2618 enligt ovan vilket blir samma sak)








  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2