Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring --> Frakt!?

Inlägg 1 av 11

2007-03-10, kl 19:43

username

Medlem
#50863

Inlägg: 1

Bokföring --> Frakt!?

Har funderat på det här i några dagar....Hoppas att få hjälp :O)

Jag säljer en vara och skickar den via posten till en kund som har betalat för produkten och frakt.

Nu undrar jag om frakten är en kostnad för mig?

Ska jag bokföra den? Frakten alltså?

/Dave


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2007-03-10, kl 19:48

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

När du får betalt av kunden inkl. frakt är hela beloppet en inkomst för dig och när du sedan betalar fraktbolaget så är det en utgift för dig.

Du ska bruttobokföra - först hela verkliga inkomsten sedan verklig utgift.

Ulf Bjarme

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2007-05-29, kl 06:39

username

Jani
P

Inlägg: 34

Om jag ska bokföra hela beloppet som inkomst, ska jag också betala moms för hela beloppet eller bara för den del som motsvarar varans kostnad ? När jag skriver ett kvitto, ska jag beräkna och skriva momsdelen för hela beloppet som kunden betalat ? Har lite svårt att se varför Jag måste betala moms för frakt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2007-05-29, kl 12:04

username

Medlem
#51394

Inlägg: 14


Även frakt är ju en tjänst som är momspliktig. Du får sedan dra av momsen på frakten (ingående moms) mot den moms som du lägger på (utgående moms) då du säljer vidare varan.  På kvittot redovisar du hela momsbeloppen som kunden har betalat. Om din kund betalar frakt för att du levererar varan så betalar kunden även moms för den tjänsten.
 
Ingående moms för frakten dras alltså av mot utgående moms som du har lagt på fraktkostnaden som din kund har betalat.

Blev det klarare för dig?
 
(Förresten kanske det är några här inne på forumet som undrar vad Nutek gör här på startaeget.se? Vårat uppdrag som offentlig aktör är att stärka näringslivet i hela Sverige genom att bidra till fler nya företag, flera växande företag och fler starka regioner. Just därför vill vi vara till hands för er och bidra med vår kompetens när det gäller att starta och driva företag. Kontakta gärna oss om ni har fler frågor!)

Hälsningar
Nutek, Startlinjen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2007-05-29, kl 13:18

username

Jani
P

Inlägg: 34

Tack för svaret. Har aldrig tänkt på det men ifall jag köper ett frimärke för 20kr, är 4kr av priset moms ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2007-06-01, kl 16:14

username

Medlem
#51394

Inlägg: 14

Ja, 4 kr av frimärkskostnaden är moms. Du räknar ut din ingående moms enklast genom att multiplicera priset med 0,2.
Momssatsen kan variera beroende på vilken typ av vara eller tjänst du säljer. Vad är det för typ av verksamhet som du bedriver?
Hälsningar
Startlinjen, www.nutek.se/foretagarguiden

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2007-06-01, kl 19:18

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Antar att du får kvitto när du köper frimärkena och där har du momsen om säljande företag gjort rätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2007-06-02, kl 17:19

username

Jani
P

Inlägg: 34

Jag vore mycket tacksam ifall någon skulle kunna fixa startaeget.se siten så att jag kan forsätta att skriva i Forumet med Firefox, vilket inte längre verkar fungera.

Men i alla fall, tack för alla svaren. Jag är startgroparna med att starta mitt företag, som till en viss del kommer att hålla på med import. Har redan beställt mindre mängder varor, som tex USB och nöd -laddare till mobiltelefoner för att testa marknaden och försöka hitta en nisch.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2007-06-04, kl 09:27

username

Medlem
#51394

Inlägg: 14

När du importerar varor gäller andra bestämmelser för moms. Reglerna är olika beroende på om du handlar varor från EG-länder eller inte. Reglerna för moms vid import uppfattas ofta som komplicerade och man behöver vara väl insatt i vad som gäller.
 
Det finns en broschyr som Skatteverket har gett ut som går igenom reglerna kring momsredovisning vid import. Du kan antingen ladda ner den eller beställa broschyren på deras hemsida. Den är bra att läsa för bli insatt. Följ länken för att hitta broschyren:
       http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/560.4.dfe345a107ebcc9baf80004581.html
 
Hälsningar
Startlinjen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2007-06-04, kl 09:28

username

Medlem
#51394

Inlägg: 14

När du importerar varor gäller andra bestämmelser för moms. Reglerna är olika beroende på om du handlar varor från EG-länder eller inte. Reglerna för moms vid import uppfattas ofta som komplicerade och man behöver vara väl insatt i vad som gäller.
 
Det finns en broschyr som Skatteverket har gett ut som går igenom reglerna kring momsredovisning vid import. Du kan antingen ladda ner den eller beställa broschyren på deras hemsida. Den är bra att läsa för bli insatt. Följ länken för att hitta broschyren:
       http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/560.4.dfe345a107ebcc9baf80004581.html
 
Hälsningar
Startlinjen, www.nutek.se/foretagarguiden

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2