Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring slutlig skatt

Inlägg 1 av 5

2005-02-25, kl 11:55

username

Barbro
Larsson

Bokföring slutlig skatt

Ytterligare en fundering gällande den slutliga skatten...
Hur bokför jag detta? Tas den slutliga skatten enl. 2004 års tax upp som skatteskuld konto 2510 och jag när inbetalningen görs i mars bokar bort skatteskulden mot utbetalningskontot? Eller ska den här skatten in under detta räkenskapsåret? Det måste väl bli så att skatten ska bokföras under 2004, även fast betalningen görs nu 2005, eller?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-02-25, kl 13:28

foretagande

foretagande

Eftersom du bokför skatten på 2510 så utgår jag ifrån att det är ett AB du har. Skatten som fastställs vid 2004 års taxering kommer från inkomståret 2003, och vid bokslutet för det året så har du redan bokat upp skulden på konti 2510 (eller fordran om det är så att du ska ha pengar tillbaka), Den enda bokningen som behöver göras när slutskattsedeln kommer är om det skulle vara någon förändring i den gentemot den skuld man redan har bokat upp, ex att någon kostnad inte godkännts vilket gjort att skatten blir högre. Finns inga sådana ändringar så innebär slutskatten ingen bokföring förrän den dagen du sedan betalar den resterande skulden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-02-25, kl 14:15

username

Barbro
Larsson

Ja det är ett AB. Så då menar du att det enda jag ska göra är att boka skillnaden mellan slutlig skatt och debiterad preliminärskatt vid betalning som så: 1930 kredit och 2510
debet? Så skatteskulden försvinner. Så det jag betalar nu är alltså en skuld från bokslutet dec 2003? Och den skuld som uppstod nu i dec 2004 kommer jag att betala i mars 2006? Har jag fattat det rätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-02-25, kl 14:54

foretagande

foretagande

Ja det är riktigt. Detta under förutsättning att det bara är bolagskatt som är med på slutskatten. Finns det även med moms eller löneskatt på pensionsförsäkringar så ska de posterna inte debiteras 2510 utan sina respektive konton 2650 och 29?? (på något av 29 kontona finns den skulden men det kan vara lite olika val av vilket konto man valt att använda)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-02-25, kl 16:29

username

Barbro
Larsson

Tack Karin! Du är en ängel som kan skapa lite ordning i mitt bokföringskaos!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat