Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring vid köp av lagerbolag

Inlägg 1 av 3

2011-09-14, kl 22:38

Lisen

Lisen

Inlägg: 3

Bokföring vid köp av lagerbolag

Hej alla!

Jag har köpt ett lagerbolag (som ej har haft någon verksamhet). Min fråga är hur jag ska börja bokföringen? Jag har fått en huvudbok för tiden innan övertagandet och det enda som har hänt är insättningen av aktiekapitelet.

Bonusfråga; Någon som vet hur man omvandlar tillgångar till apportegendom? Har valt att ej ha revisor till en början men har dyr programvara som jag gärna skulle vilja få till apportegendom.

Tacksam för alla tips och råd.

Mvh Vera

Vera Lisenstedt, reg.fastighetsmäklare

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-09-19, kl 10:52

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Hej!

Lagerbolagsförsäljarna brukar skicka med en liten instruktion för bokföringen, men dels tycker jag den ofta är onödigt komplicerad och dels är det inte alla som skickar med den.

Första transaktionen i ett AB blir mycket riktigt aktiekapitalet i debet på bankkontot och i kredit på 2081. Nästa blir vanligen fakturan för lagerbolaget, som är lite knepig i sig. Alla kostnader för starten av bolaget är nämligen inte avdragsgilla, med avgiften för namnändring mm är avdragsgill. Det varierar lite hur fakturan ser ut, men de flesta lagerbolagsleverantörer brukar upplysa om hur den ska bokföras.

Om du ska ha apportegendom måste den granskas av revisor, även om bolaget normalt inte har revisor. Men om du redan har stoppat in cash som aktiekapital kan istället bolaget köpa programvaran av dig. Det blir samma sak i slutändan. Fast har man inte råkoll själv är det nog inte fel att ta lite hjälp med det - det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Har bloggat lite om det där med apport- kontra kontantbildning: http://www.accountfactory.com/blog/apportegendom-for-aktiebolag-utan-revisor/

(Till forumet: ledsen att jag länkar till min blogg hela tiden, men det är ju lite poängen med den - att inte skriva samma sak om och om igen :) )

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-09-19, kl 11:05

Lisen

Lisen

Inlägg: 3

Tusen tack, Mikael!

Jag fick desvärre inga instruktioner med vid köpet, utan de bästa intruktionerna är faktist dina i skrivandets stund.

Jag hade tänkt bokföra själv då jag har gjort detta tidigare under en kortare tid för några år sedan (väldigt enkel sådann). Dock känns det nu som att det troligen är bäst att lägga ut bokföringen. Om du har några bra tips på billiga bokföringsföretag så tar jag tacksamt emot detta i annat fall så ska du ha tusen tack för ditt svar.
Jag räknar med att ha hax 15 händelser/månad första tiden därav önskvärt att de ej tar betalt hur mycket som helst.

Mvh Vera

Vera Lisenstedt, reg.fastighetsmäklare

Inläggets betyg
Svara Svara med citat