Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bonus eller ersättning

Inlägg 1 av 3

2006-03-24, kl 12:32

GlennJ

GlennJ

Bonus eller ersättning

Hej. Jag har ett företag, och jag har två fall jag undrar över.
1. Jag gör affärer med spanien.
Min leverantör är skyldig mig en slags "bonus" efter vissa proc. inköp. Nu när jag kräver min bonus så vill min levarantör att jag ställer en faktura till honom, men då blir det ju som en försäljning till honom och som jag måste skatta för ????
2. Nästa fall gäller en transportskada på ett gods från ett åkeri som jag anlitar. Nu vill dom också att jag skickar en faktura till dom, för ersättning för transportskadan ???
Min fråga är. Är det rigtigt att jag ska fakturera dom för något som dom är skyldig mig ???

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-24, kl 15:05

username

Mathias
Klaesson

Du måste nog egentligen definiera "bonusen" du nämner för att man ska kunna ge ett riktigt bra svar. En bonus är väldigt allmänt riktat och ger inga svar på vad det egentligen är. Är han skyldig dig pengar, måste du fakturera honom på detta. Sen vad du måste skatta för beror på väldigt många saker. Vad du driver för typ av bolag med mera...

På fråga nummer två så kör du ut en vanlig faktura till dem. Ska du ha pengar utav dem, så måste du självklart fakturera dem.

Sen hoppas jag du är riktigt vaksam på valuta, och omräkning för att se valutavinst eller valutaförlust.

Jag startar just för tillfället upp en redovisningsbyrå, så önskas det mer hjälp så är du varmt välkommen att höra av dig.

Webbadress:

http://www.konzult.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-03-24, kl 22:42

foretagande

foretagande

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej. Jag har ett företag, och jag har två fall jag undrar över.
1. Jag gör affärer med spanien.
Min leverantör är skyldig mig en slags "bonus" efter vissa proc. inköp. Nu när jag kräver min bonus så vill min levarantör att jag ställer en faktura till honom, men då blir det ju som en försäljning till honom och som jag måste skatta för ????

Det spelar ingen roll vilken typ av bonus det är i slutändan blir resultatet detsamma.
Om du har köpt varor för ex 1000 kr och sålt för 2000 så har du en vinst på 1000. Nu är det dags för bonusen som ska vara 10% på dina köp från leverantören. Alt 1 så fakturerar du överenskommen provision/bonus på 100 och tar upp det som en intäkt. Ditt resultat är nu intäkter på 2100 - kostnader 1000 = 1100.
Alt 2 så betalar leverantören ut bonusen som en kredit av varukostnaden genom att själv ställa ut en kreditfaktura till dig och betala summan. Ditt resultat blir då intäkter på 2000-kostnader 900 = 1100.
Enda sättet att undvika att denna bonus påverkar ditt resultat och skatt är att göra som butikscheferna i Systembolaget, men se så bra det gick för dem! Det är väl inte dit du strävar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat