Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Delbetalning vid Kontantmetoden?

Inlägg 1 av 5

2005-06-30, kl 11:22

username

Barbro
Larsson

Delbetalning vid Kontantmetoden?

Jag bokför enligt kontantmetoden, alltså bokas intäkter och kostnader i samband med in och utbetalningar. Nu har jag en kund som gjort en delbetalning av en faktura, hur gör jag då? Ska jag tillfälligt använda kundfordringar, eller hur gör man i en i sån situation?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-07-01, kl 15:33

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Många ekonomisystem kan inte hantera en reskontra där man använder kontantmetoden. Ett bra ekonomisystem däremot hanterar detta helt automatiskt. Du anger bara beloppet som betalats och programmet räknar automatiskt ut restbelopp etc. Om Du inte har ett ekonomisystem så gå gärna in på http://www.unicell.se och titta på UNI_BAS - för 1.250:- får Du allt vad Du behöver.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-07-01, kl 16:14

username

Barbro
Larsson

Tack, men nej tack. Jag har redan ett ekonomisystem som jag är nöjd med. Jag undrar hur man genomför detta rent bokföringsmässigt genom att upprätta en verifikation manuellt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-07-01, kl 18:10

foretagande

foretagande

Att inte ett ekonomisystem hanterar reskontror vid kontantmetoden är väl ganska naturligt, det ligger liksom i sakens natur. Bokför man enligt kontantmetoden har man ingen reskontra då allt bokförs först då man betalr/får betalt. Har man så mycket fakturor att man inte kan hålla rätt på betalda/obetalda manuellt så får man inte heller bokföra enligt denna metod.

Så över till frågan: Bokför restskulden som en kundfordran så blir det enklast för dig. Ett alternativ är ju annars att bokföra bara så stor del i intäkt som du fått betalt för nu och reten av intäkten när resterande betalas. Det senare alternativet följer iofs mer principen med kontantmetoden men känns som att det är större risk för att något blir fel i slutändan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-07-04, kl 13:34

username

Barbro
Larsson

Tack Karin! Tror det första alternativet blir enklast eftersom intäkterna avser olika saker och ska bokföras på olika intäktskonton. Tack så massor!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat