Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

E-kontrakt?

Inlägg 1 av 7

2011-02-21, kl 10:51

Systeminfected

Systeminfected

Inlägg: 4

E-kontrakt?

Jag undrar om någon annan har löst/vet hur jag ska lösa detta...

Jag ska starta en webbyrå och kontakten med kunder då (från tidigare erfarenhet) är oftast via telefon eller mail...
Problemet jag försöker lösa är att kunden ska kunna på ett enkelt sätt signera ett e-kontrakt...
Tanken är att när man har accepterat offerten och det är dags att skriva kontrakt så får kunden ett mail med en unik länk där man måste kryssa i att man accepterar avtalet och därefter tänkte jag att verifieringen skulle vara att man skriver in org.nr eller pers.nr och sen klickar på acceptera!

Kan det fungera som att "skriva under" kontraktet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2011-02-21, kl 15:51

tommi.vaara

tommi.vaara

Inlägg: 6

Hej,Ja, det gör det. Det finns prejudikat från EU-domstolen där man godkänt mejl som en accept som enligt lag är bindande. Dock så gäller vanligt ångertid ifall produkten/tjänsten har påbörjats. Vid telefon så måste du vid tvist kunna uppvisa samtalet (inspelat) där kunden gör beställning (en accept).HälsningarTommi Vaara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2011-02-21, kl 16:16

Systeminfected

Systeminfected

Inlägg: 4

Så om man kommer överens över telefon och sen skriver ett avtal som godkänns via mail är det okej?

Tack för bra svar förövrigt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2011-02-21, kl 16:27

tommi.vaara

tommi.vaara

Inlägg: 6

Ja, det räcker med bara mejlkontakt också. Jag skulle säga att det viktiga är att få det skriftligt/mejl. Avsluta alltid med att "kan du vänligen kvittera att ovanstående avtal är överenskommet". Ifall du har fastprisavtal så räcker det med att du prata via telefon och skickar dem en beställningsbekräftelse där det framgår beställarens uppgifter och kontaktperson. (Då måste dock samtalet vara inspelat).//Tommi

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2011-02-21, kl 17:06

Systeminfected

Systeminfected

Inlägg: 4

Okej!
Tack så jättemycket för bra svar! =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2011-02-23, kl 13:19

viktorwrede

viktorwrede

Inlägg: 1

 Du kan alltid kolla in http://www.skrivapa.se, en cool ny startup för elektronisk hantering av avtal

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2011-02-23, kl 15:10

Systeminfected

Systeminfected

Inlägg: 4

Jo de är sant men det är ett sådant system jag utvecklar just nu =) ville mest bara bekräfta att ett "e-kontrakt" är giltigt =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat