Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

En del frågor

Inlägg 1 av 4

2008-02-21, kl 03:57

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

En del frågor

Har ställt lite frågor här men det hela är fortfarande lite mörkt. Försökte leta igen mitt ursprungliga inlägg. Men detta forum har visst inte en "Visa mina trådar" funktion. Nåväl...lite frågor:

1. Jag uppgav till skatteverket (när jag registrerade min firma) att jag estimerade mina datorer/skärmar och annat kontrosmatrial vara värt 20 000 kr. Vilket jag nu inser att det handlar förmodligen om 10 000 kr. Blir detta ett problem?

2. Ska jag sätta in mina personliga tillgångar (se fråga 1) i företaget som "Egen instättning"? Hur ska jag egentligen bokföra det hela? Ska jag sätta in det som 20 000 eller 10 000 (se fråga 1)?

3. Jag har redan bokfört andra saker. Skulle min utrustning inte vara den "första posten"? Hur ändrar jag det i sånna fall det, använder SPCS 500.

4. Jag har ett introduktions erbjudande där jag ger mina första kunder 900 kr rabatt på en tjänst. Ska jag bokföra det under kontot "rabatter" eller räcker det bara att bokföra det under "Försäljning"? spelar det någon roll? I sånna fall? Hur bokför jag rabatter?

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-02-21, kl 17:45

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

1. Om du menar uppgiften i avvgifts- och reg. anmälan så är det uppskattningar som du inte är bunden av. Det viktiga är vad tar upp i bolslutet.

2. Du ska använda dig av marknadsvärdet vid överföringen till din näringsverksamhet (undersök via Tradera eller liknande). Bokför som en egen insättning på konto 2018 i kredit och inventarier etc. i debet.

3. Du gör bara en ny verifikation med det datum tillgången överfördes till företaget. Programmet kan sedan sortera verifikationerna i tidsföljd om du behöver det.

4. Det ser väl trevligt ut för kunden om 900 kr är avdraget som en enskild post på fakturan. Vill du sjäv ha en koll på hur mycket rabatter du gett kan du lägga dem på ett särskilt försäljningskonto exempelvis 3730 i debet. 

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-02-22, kl 04:20

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Tack så mycket för svaren.

Har dock inte 3731 utan bara 3730 på min kontoplan BAS2004. Det är "kassarabatter" är det den du tänker på?

En fråga till...får man utöka kontoplanen med egna konton? Ser att den möjligheten finns i SPCS.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-02-22, kl 21:15

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Du kan se BAS kontoplanen som ett skelett där du själv skapar och lägger konton som passar din verksamhet under de olika huvudgrupperna.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat