Inlägg 1 av 4
2008-02-21, kl 03:57
En del frågor
Har ställt lite frågor här men det hela är fortfarande lite mörkt. Försökte leta igen mitt ursprungliga inlägg. Men detta forum har visst inte en "Visa mina trådar" funktion. Nåväl...lite frågor:
1. Jag uppgav till skatteverket (när jag registrerade min firma) att jag estimerade mina datorer/skärmar och annat kontrosmatrial vara värt 20 000 kr. Vilket jag nu inser att det handlar förmodligen om 10 000 kr. Blir detta ett problem?
2. Ska jag sätta in mina personliga tillgångar (se fråga 1) i företaget som "Egen instättning"? Hur ska jag egentligen bokföra det hela? Ska jag sätta in det som 20 000 eller 10 000 (se fråga 1)?
3. Jag har redan bokfört andra saker. Skulle min utrustning inte vara den "första posten"? Hur ändrar jag det i sånna fall det, använder SPCS 500.
4. Jag har ett introduktions erbjudande där jag ger mina första kunder 900 kr rabatt på en tjänst. Ska jag bokföra det under kontot "rabatter" eller räcker det bara att bokföra det under "Försäljning"? spelar det någon roll? I sånna fall? Hur bokför jag rabatter?
Tack på förhand.
Svara Svara med citat