Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma & Egenavgifter

Inlägg 1 av 11

2012-03-15, kl 23:50

albinstoop

albinstoop

Inlägg: 5

Enskild firma & Egenavgifter

Hej!

Jag har en enskild firma som omsätter väldigt lite pengar (långt under 1 miljon om året). Denna firma har jag haft sedan 2008 och den har gått med förlust sina första år. Förra året (2011) blev det dock vinst och i med att jag är ovan med detta så undrar jag vart jag betalar egenavgifterna (och om det är något mer)? Hade jag gått med vinst under året hade jag självklart börjat betala in varje månad, men det var i slutet av året som lite större intäkter kom som gjorde att det blev vinst.

Jag har till dagens datum inte betalat någonting av vinsten då jag trott att detta är någonting som görs efter man deklarerat, men fick en känsla av att det kanske är redan innan detta?

Säg att jag t.ex. har 20'000 kr i vinst (inkl. moms). Jag är under 26 år, egenavgifterna är därmed cirka 15%.

Vart och när ska "statens del" betalas in av dessa 20'000 kr? Ingenting är betalas någonstans till dagens datum, som sagt.

Fotnot: Om någon känner en duktig bokföringskonsult eller liknande i Göteborg så ge mig gärna tips då en sådan hade passat mig bra.

Tack på förhand!

Bästa hälsningar,
Albin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2012-03-16, kl 11:12

valuable

valuable

Inlägg: 3

Hej Albin!

Citat:

Ursprungligen postat av: albinstoop


Jag har till dagens datum inte betalat någonting av vinsten då jag trott att detta är någonting som görs efter man deklarerat, men fick en känsla av att det kanske är redan innan detta?



Det är inget du behöver oroa dig för, egenavgifter och kommunalskatt regleras i inkomstdeklarationen. Skillnaden är bara att du får betala allt i en klump. Det man betalar underåret är bara en preliminärsumma mot vad man tror man kommer ha för resultat/vinst, därav namnet preliminärskatt.

Citat:

Ursprungligen postat av: albinstoop


Säg att jag t.ex. har 20'000 kr i vinst (inkl. moms). Jag är under 26 år, egenavgifterna är därmed cirka 15%.



Tänk på att när man pratar om vinst/resultat, omsättning och kostnader för ett företag/enskild firma/aktiebolag så syftar man alltid till att det är exkl. moms.

Moms har egentligen inte med verksamhetens resultat att göra förutom att vara en fordran och skuld hos skatteverket.


Hoppas detta har varit till hjälp!

M.L. Nyberg
Valuable Redovisning
0708472296

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2012-03-16, kl 11:31

albinstoop

albinstoop

Inlägg: 5

Tack för svaret! Skönt att höra att jag gjort rätt.

Uppskattar även att ditt svar vad tydligt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2012-03-17, kl 12:11

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Lite tips om din verksamhet och om du har ett annat jobb där du har din huvudinkomst.Inkomster och avdrag. En liten rättelse om egenavgifter som du nämnde, egenavgiften är under 2012 28,97% oavsett hur gammal du är. Har man ett AB och är max 25 år så belastar man företaget med en reducerad arbetsgivaravgift på 15,49% istället för 31,42%.

Har du några möjligheter att kvitta underskottet mot dina tjänste- och kapitalinkomster eller framtida överskott i din näringsverksamhet?
Ett underskott av näringsverksamhet får normalt inte kvittas mot inkomst av tjänst eller kapital. Huvudregeln är att underskottet får dras av nästa år i samma näringsverksamhet. På så sätt kan underskottet kvittas mot överskott det året. Om näringsverksamheten efter avdraget visar underskott får detta rullas till nästa år och så vidare. Rullning av underskott kan göras så länge näringsverksamheten finns kvar.
Avdrag för slutligt underskott då en näringsverksamhet upphör medges som kapitalförlust med 70 procent i inkomstslaget kapital. Först året efter det att verksamheten lagts ner kan avdraget göras. Man kan också välja att fördela avdraget på detta år och de följande två åren.

Från huvudregeln om rullning av underskott finns vissa undantag då avdrag kan göras tidigare.

Nystartad verksamhet
Enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag har rätt att kvitta underskott av aktiv näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag. Du får göra avdrag startåret och de följande fyra åren. Det innebär att du måste ha startat din verksamhet 2006 eller senare för att kunna få avdrag för underskott taxeringsåret 2011.

Avdrag får göras med högst 100 000 kronor per år. Om ett underskott överstiger 100 000 kronor får överskjutande del sparas och i stället utnyttjas mot framtida överskott i näringsverksamheten. Om du någon gång under de senaste fem beskattningsåren före verksamhetens startår, direkt eller indirekt bedrivit en likartad verksamhet, får du inte kvitta underskott av den nystartade verksamheten mot övriga förvärvsinkomster.

Har du fortfarande ett rullande underskott så är detta något att tänka på!

Mvh Thomas Bofeldt
Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2012-03-17, kl 12:27

albinstoop

albinstoop

Inlägg: 5

Tack för ditt svar, nu vet jag lite mer angående underskott i enskild näringsverksamhet.

Har en följdfråga; För mig som har överskott som ska betalas i min firma (i med att jag gick med mindre vinst), när ska denna betalas? Först skickar jag ju in min personliga deklaration med bifogade relevanta dokument som rör min enskilda firma - men när får jag "inbetalningskortet" för egenavgifterna?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2012-03-17, kl 12:36

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Har du något underskott i föregående bokslut? Om det är så har du ju möjlighet att kvitta bort din vinst.

Bokslut och din deklaration lämnas senast den 2 maj. Du har då möjlighet att göra en fyllnadsbetalning in på ditt skattekonto och därmed så slipper du räntan. Vill du så kan du göra din fyllnadsbetalning senast den 12 mars 2013.

Jag kan hjälpa dig om du vill!

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2012-03-17, kl 12:58

albinstoop

albinstoop

Inlägg: 5

Hej igen Tomas,

Jag har tyvärr ingenting att kvitta mot, vad jag vet.

Om jag förstod dig rätt så menar du så här;
2 maj 2012 lämnar jag in deklaration, jag vet då att jag kommer få kvarskatt på t.ex. 50'000 kronor.

Vilket datum kommer jag då få inbetalningskort från skatteverket på detta belopp och vad är förfallodagen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2012-03-17, kl 13:11

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej igen! Du skrev i ditt första inlägg att du hade gjort förlust de första åren, först förra året gick du med vinst, stämmer detta?

Du har ju möjlighet att kvitta de försluståren med vinsten förra året. Du måste ha resultat och balansrapporterna samt boksluten för dessa år, där ser du hur det ser ut. Har du ingen koll på detta så föreslår jag att någon tittar på detta så du slipper kvarskatt. Du har ju även möjlighet att skatteplanera så att du minskar vinsten och därmed kvarskatten. Den ska vara Skatteverket tillhanda senast den 12 mars 2013. Du sätter in den skatt som blir på ditt skattekonto. Du får meddelande om detta i december 2012.

Hoppas det blev lite lättare att förstå!

Mvh Thomas Bofeldt
Redovisningskonsult-Balans

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2012-03-17, kl 15:46

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Hej! En liten rättelse om egenavgifter som du nämnde, egenavgiften är under 2012 28,97% oavsett hur gammal du är.



Vad. En redovisningskonsult som inte kan egenavgiften.

För personer som ej fyllt 26 vid årets början är egenavgiften 14,88 vid normal karens.
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgivare/socialavgifter/egenavgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html

Läs undantagen.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2012-03-17, kl 17:11

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Helt rätt som Hans säger ang. egenavgiften. Jag läste eller tänkte lite fel och tog arbetsgivaravgiftens procenttal istället för ungdomar.

Om du inte har fyllt 26 år när året börjar och inte heller har begärt särskilda karensdagar betalar du bara 14,88 procent.

Om du bedriver passiv näringsverksamhet betalar du inga egenavgifter alls. I stället betalar du 24,26 procent av underlaget i särskild löneskatt.


Nu är det väl inga missförstånd längre hoppas jag.

Mvh Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2