Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild firma, snälla hjälp!!

Inlägg 1 av 11

2007-10-01, kl 20:52

username

Birro

Inlägg: 4

Enskild firma, snälla hjälp!!

Hej alla! hoppas verkligen någon vänlig själ på detta forum kan en gång för alla kasta ett ljus över mina förmodligen (för er) dumma frågor.

Jag har precis fått min enskilda firma registrerad och är nu i farten att fakturera en kund för utförd tjänst. Frågan är bara hur i helskotta gör jag ? Kunden har också firma. Min firma är alltså helt nyfödd, har inget f-skatt bevis , (måste jag ha det?) och hur gör jag med momsen?  Tro mig har försökt finna svaren både här och i broschyrer men jag blir bara mer och mer förvirrad desto mer jag läser.

Skulle verkligen uppskatta om nån bara kunde svara enkelt på hur jag gör detta!

Hemskt tacksam för snabbt svar!
Mvh /B

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2007-10-01, kl 21:04

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Hur kan man registrera en Enskild firma utan att få F-skatt bevis ? Är det inte detta som är att registrera en enskild firma ?.

Så du måste ha ett f-skatte bevis för att fakturera. Och du bör ju i f-skatte beviset ha vad som gäller momsen.



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2007-10-01, kl 21:16

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Hej Birro!
Jo, man kan ju faktiskt registrera enskild firma hos Bolagsverket alena. Nu måste du också ansöka om F-skatt och moms-registrering hos Skatteverket. Annars kan du inte fakturera, utan då är din kund tvungen att betala arbetsgivaravgifter för dig. Och det tror jag inte de har tänkt sig...

Lycka till!
Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2007-10-01, kl 22:07

username

Birro

Inlägg: 4

Ok tack så hemskt mkt för svaren! Ska fixa det bums då! Är det allt som behövs alltså ? vill inte få skattmasen i hälarna pga att jag glömt något!

Mvh /B

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2007-10-01, kl 22:54

username

Lars
Kuusiniemi

Inlägg: 43

Vill bara påminna dig om möjligheten att när du söker f-skattsedel så kan du meddela/ansöka att få vänta med att betala in prel f-skatt i 3 månader så att du får första årets prel F-skattesumma förelat på ett färre antal månader. Det kan vara bra så du hinner få in lite pengar i kassan.

En annan sak: Du kanske också har eller kommer att ha inkomster (anställning?) med A-skattsedel. Ansök då om att ha FA-skattsedel (d v s både A- och F-skattsedel): Själv har jag de senaste 7 åren haft det på det sättet. Under flera av dessa år har jag jobbat via min konsultfirma på heltid (F-skatt), periodvis har jag jobbat som anställd (A-skatt) och haft firman på gång med väldigt liten verksamhet då.

Lycka till!

LK

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2007-10-02, kl 16:46

username

Birro

Inlägg: 4

Ah bra att du sa, jag glömde säga att jag har vanlig anställning också, på timmar. Så antar det blir FA skatt för min del också! Men då börjar det klarna lite för mig iaf!
 
Nu är jag bara förvirrad kring momsen, en bekant sa jag skulle betala in en det i förskott och jag vet inte vad, lät mkt förvirrande. Jag kommer inte driva företaget för att kunna göra en massa avdrag, vill bara det ska gå rätt till från början så man inte gör bort sig!  Men behöver jag verkligen betala nån sorts moms, det gör väll kunden ? vad ska jag isf med moms registrering till ?

Hemskt tacksam för hjälpen!
Mvh /B

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2007-10-02, kl 17:04

username

Kent

Inlägg: 204

Du bör momsregistrera din firma. Du lägger då på momsen på fakturabeloppet och ska sen redovisa detta till skatteverket. Har du en liten omsättning räcker det att du redovisar momsen 1 gång om året annars är det varje månad. Den momsen du betalar när du gör inköp till din firma oavsett om det är varor, råvaror, kontorsmaterial eller annat kan du sen kvitta mot momsen du får in via dina fakturor. Eftersom du precis har startat din firma räcker det med att du sen redovisar momsen i Januari och betalar in respektive får tillbaka mellanskillnaden. inga egentliga konstigheter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2007-10-02, kl 17:21

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tänk på att det är just i de fallen där du väljer att redovisa moms en gång per år som du kan få betala momsen i förskott. I de fallet hamnar momsen som en del av din preliminära skatt som ska betalas varje månad under året istället för att om du redovisar varje månad så är det den faktiska momsen du fått in som du ska betala.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2007-10-02, kl 18:52

username

Birro

Inlägg: 4

Ok så om jag väljer att redovisa varje månad behöver jag bara betala moms om jag som sagt fått in någon, men behöver jag ändå redovisa om jag varken fått in eller betalt moms en månad?

Säg att jag får in (säljer tjänst) för låt oss säga 1500 kr moms, och sedan köper något till firman där 2000kr är momsen av varan, då får jag alltså dra av 1500 av de 2000 eller?

Ursäkta mina dumma frågor men har verkligen svårt för att haja det här. Tack så hemskt mycket igen för all hjälp!

Mvh /B

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2007-10-02, kl 20:10

stifor

stifor

Inlägg: 386

Fråga från birro:
Säg att jag får in (säljer tjänst) för låt oss säga 1500 kr moms, och
sedan köper något till firman där 2000kr är momsen av varan, då får jag
alltså dra av 1500 av de 2000 eller?

Svar:
I det fallet är du skyldig staten 1500 kr i moms och staten är skyldig dig 2000 i moms, så den månaden får du tillbaka 2000 - 1500 = 500 kr.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2