Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Ett eller flera bolag?

Inlägg 1 av 12

2009-11-04, kl 11:14

echX

echX

Inlägg: 12

Ett eller flera bolag?

Jag har tröttnat på hamsterhjulet och tänker starta eget företag under 2010, till en början som Enskild näringsidkare. Men jag har så många "småidéer" på gång som jag absolut tror kommer funka.

Det jag funderar på är om det är klokast att starta ett bolag och göra resten till "dotterbolag", eller starta och driva dem alla som individuella bolag.

Typ om man tänker sig att man går ut med folks hundar på dagen, och tömmer folks sopor på kvällen... Då är det ju helt olika sysselsättningar som kanske blir svårt att redovisa som en verksamhet. Plus att det kan ju vara förvirrande för kunderna att företaget heter Hundpromenad och Sophämtning AB :P

Blir det problem redovisningsmässigt om man har flera bolag? Eller blir det mer jobb och kostnader om man driver dem individuellt?

Har tagit fram två hållbara koncept inom servicebranschen och ett bombsäkert kort inom import :D

Mvh Johan

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2009-11-04, kl 15:20

Badass

Badass

Inlägg: 76

Hejsan Johan...

I ditt läge skulle jag starta EN firma. Du kan ju kalla den Alltjänst så kan du ju göra flera saker med en firma :)

Andreas Svedjehed

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2009-11-05, kl 00:45

echX

echX

Inlägg: 12

Hej,

Hmm jo iofs, men "Alltjänst" är ju inte ett särskilt inovativt namn, även om jag förstår vad du menar med det.

Grejen är det att de saker jag tänker på är i helt olika branscher, så jag ser inte riktigt hur jag skulle kunna ha ett namn som täcker in dem alla. Välgörenhet, webdesign och rekrytering är svårt att klämma in i ett enda namn :-P

Tycker personligen också att företagsnamn som typ Johans Service AB är lite tama och intetsägande, som att man inte riktigt vågar sticka ut och tala om vad man sysslar med... Vill hellre se namn med anknytning till verksamheten. Framgången till att skapa ett bra företagsnamn är att det redan där talar om för kunderna vad du gör.

Vart skulle du laga din bil, Hägerstens Bilverkstad eller Roffes allt-i-allo? ;-)

Kan det bli problem reovisningnsmässigt om man har flera bolag? Kan det inte också vara smidigare att skilja bolagen åt om man vill utläsa vilket av dem som är mest lönsamt?

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2009-11-05, kl 12:26

Sahlgren

Sahlgren

Inlägg: 9

Hej Johan,

Jag håller med Andreas. Du bör nog nöja dig med ett bolag, och initialt kanske bara en verksamhetsgren, och lägga all energi på att få igång det. Även om du vill dra igång alla verksamheter samtidigt blir det inte lättare med fler bolag, snarare tvärtom. Det är redovisningsmässigt inte heller några problem att se resultatet för olika verksamhetsgrenar i samma bolag. Det gäller bara att tänka till innan.

Mvh,
Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2009-11-06, kl 00:04

echX

echX

Inlägg: 12

Ok,jag förstår... Och att hålla sig till en verksamhet är väl ett klokt råd som även jag skulle ge till någon som ställde en liknande fråga...

Men om jag säger så här då... Jag vill för närvarande starta upp och driva tre verksamheter som går ut på följande.

En ny insektsbekämpningsmetod som inte finns på svensk marknad (fråga mig inte varför) men jag har kollat. Jag importerar produkten och säljer den via flygblad, lokalannonser och en hemsida exempelvis. Verksamheten sköter sig självt och jag hanterar utskick och leverans med postpaket. Inte särskilt komplicerat eller krävande. Tanken är inte att jag ska leva på försäljningen utan att den ska dryga ut semesterkassan typ.

En ny träningsprodukt inom hundsporten som är utbredd utomlands men inte finns i Sverige (fråga mig inte varför på den punkten heller). Jag importerar den, marknadsför och säljer den genom lämpliga kanaler. Som ovan ska jag inte leva på försäljning av produkten utan tjäna lite extra pengar på den bara. Jag "vet att den kommer att sälja" eftersom jag själv letat efter en sådan länge.

Sist men inte minns ska jag sälja en IT-säkerhetsprodukt framtagen av mig och en kompanjon (vårt gemensamma expertisområde) som riktar sig till små-, enmansföretag och privatpersoner. Vi sköter utvecklingen tillsammans, han sköter marknadsföringen och försäljning till företag och jag mot privatpersoner.

Som ni ser så är dessa tre vitt skilda verksamheter, och det kan kanske bli svårt att klämma in dem under ett och samma tak? Antingen det, eller så får man komma på något intetsägande företagsnamn, typ Enator, SAAB, Opel eller något som egentligen inte är verksamhetsanknutet.

Jag känner att jag har tid, kraft och energi för att driva alla tre, så varför försitta möjligheten? :)

Det är just på grund av verksamheternas olikheter som jag undrade om man skulle skilja dem åt, men jag gissar att ett företag får syssla med vad de vill och att det inte finns någon lag/regel mot att företag får ha fler verksamhetsområden...

Mvh

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2009-11-06, kl 00:31

Sahlgren

Sahlgren

Inlägg: 9

Du kan alltid registrera och använda bifirmor som är mer passande.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2009-11-06, kl 00:38

echX

echX

Inlägg: 12

Bifirmor? Spännande, vad är det och vad innebär det?

Har de egna organisationsnummer och namn?

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2009-11-09, kl 22:29

username

Medlem
#50640

Inlägg: 1

Jag står inför ungefär samma problem, Jag har i dag ett enskilt företag inom handel och kommer att starta upp skylt- & dekaltillverkningsföretag inom kort. Jag vill att det ska vara samma företag, känns mycket enklare så. Jag kan inriktningsmässigt knyta ihop företagen så det är inga problem. MEN, min fråga är: Kan det vara samma bolag men ha två olika företagsnamn, registrerade hos Bolagsverket????? Är det någon som vet??? Ja, jag vet, jag kan ju ringa och fråga. Är för tillfället anställd och har mycket svårt att sitta i dessa telefonköer hela dagarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2009-11-10, kl 20:35

Sahlgren

Sahlgren

Inlägg: 9

Finns lite mer info här:
http://www.bolagsverket.se/foretag/foretagsnamn/bifirma/index.html
Mvh,
Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2009-11-13, kl 01:49

IE Invest

IE Invest

Inlägg: 11

Döp bolaget till "Johan AB" och fakturera alla verksamheter genom detta bolag? Alla verksamheter kan vara kopplade till detta bolag, du kan fortfarande ha flera hemsidor till dina verksamheter och marknadsföra varje enskild produkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2