Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

FA-Skatt

Inlägg 1 av 1

2011-12-12, kl 19:23

ThomasKollberg

ThomasKollberg

Inlägg: 3

FA-Skatt

UPPTÄCKTE ATT INLÄGGET HAR HAMNAT HELT FEL
Finns det någon som kan flytta detta inlägg?

Hej Alla drivna företagare!!

(Mitt första inlägg, men definitivt inte sista)

Har börjat fundera på att dra igång eget, har haft "drömmen" sedan barnsben egentligen så det kanske är dax att sätta igång nu. Men för att komma igång behöver jag självklart hjälp från massor av folk, det är här ni kommer in.

Fråga nummer ett:
Jag sitter nu med min "ansökan" till FA-Skatten (eftersom jag kommer jobba samtidigt i början) Har kommit till en punkt där dom frågar om nettoomsättningen, men vad ingår egentligen i hela nettoomsättningen?

Fråga nummer två:
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att översätta följande: Beskattningsunderlag (ej unionsinterna förvärv och import) Då jag ska importera lite saker så måste det fyllas i korrekt.

Fråga nummer tre:
Vad menas med: Försäljning som inte ger rätt till avdrag av ingående moms?
Ger inte all försäljning rätt till avdrag?

Fråga nummer fyra:
Jag har valt redovisningsperiod på tre månader, fördelar eller nackdelar?

Fråga nummer fem:
Vilken redovisnings metod ska man använda? (faktureringsmetod eller bokslutsmetod)

Fråga Nummer sex:
Jag har som sagt tänkt att importera lite saker som jag behöver till mitt företag, då jag inte har sten koll på marknaden samt vill ha det lite enklare och inte leta ihjäl mig på internet så har jag tänkt att använda någon form av agent för mina inköp utomlands, då köper jag en tjänst från utlandet. Detta ska jag betala moms för enligt skatteverket. Ska jag kryssa i rutan för Inköp av tjänster från utlandet eller brukar agenterna ha svensk registrerade företag?

Det var väll alla frågor jag hade för tillfället =)

Dela gärna med er av tips, idéer, egen erfarenhet & andra funderingar!

UPPTÄCKTE ATT INLÄGGET HAR HAMNAT HELT FEL

/Thomas Kollberg

Svara Svara med citat