Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

fa skatt + förlustavdrag

Inlägg 1 av 9

2005-12-06, kl 21:00

username

Thomas
Larsson

Inlägg: 4

fa skatt + förlustavdrag

Hej Har tänkt börja med enskild firma och testa mig fram. Hur fungerar det? kan jag lägga ev inkomster på min ordinarie lön och nyttja de fem första åren till att bygga upp mitt frtg och dra alla kostnader som förlustavdrag. har hört lite om detta men skulle vilja veta mer! ,vet ni någon pedagogsik litteratur?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2005-12-06, kl 21:15

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Den enskilda firmans resultat (inäkter-kostnader) skall beskattas som näringsverksamhet, vilket blir till din aktuella marginalskatt.

Förlustavdrag kan utnyttjas vid nystartad verksamhet, men det förutsätter ju att det blivit ett underskott i verksamheten (intäkter - kostnader).

Försök bena upp problemet lite mer, så skall jag göra ett nytt försök att hjälpa dig. Eller så är det någon annan som förstår och kan hjälpa dig.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2005-12-06, kl 22:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Vist kan du dra förluster i enskild firma mot inkomst under de 5 första åren och det är det dummaste du kan göra. i 99 fall av 100. däremot är det klokt att spara det mot senare vinst i bolaget. Vi har tagit upp att läsa lite företagsekonomi innan start så att man har ett hum om vad man gör. Annars blir det dyrköpt erfarenhet som är alternativet. Ca 1/3 utav vinsten får du behålla
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2005-12-06, kl 23:47

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

FA-skatt är en F-skatt och en A-skatt. Man kan inte använda kostnader i företaget för att minska sin A-skatt (skatt på lön). F och A är helt separata.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-12-07, kl 08:33

username

Thomas
Larsson

Inlägg: 4

Vad jag menar är om jag kan minska min inkomstskatt under de fem första åren kan jag bygga upp de verktyg och redskap jag behöver för att sedan köra fullt ut. till 100 % kommer frtg gå med förlust då jag startar från skratch och alla intäkter kommer att gå till att införskaffa verktyg och makiner till frtg:et. Alltså jag kommer troligen inte att ta ut någon vinst , lön utan leva på den a-skatt grundande inkomsten. är detta fel eller vad har ni för råd?

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vist kan du dra förluster i enskild firma mot inkomst under de 5 första åren och det är det dummaste du kan göra. i 99 fall av 100. däremot är det klokt att spara det mot senare vinst i bolaget. Vi har tagit upp att läsa lite företagsekonomi innan start så att man har ett hum om vad man gör. Annars blir det dyrköpt erfarenhet som är alternativet. Ca 1/3 utav vinsten får du behålla
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-12-08, kl 00:02

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan minska din inkomst av tjänst med det underskott du får i ditt företag under de första fem åren. Det innebär alltså att du kan minska din skatt tillfälligt men kommer att kosta dig pengar i slutändan. Ett underskott i företaget som får ligga kvar för framtida kvittning mot vinster är betydligt bättre än en liten skattereduktion just nu. Den endagång det kan vara en fördel är om man har stora likviditetsproblem och behöver "få ut" skattepengarna just nu och isåfall är beredd att betala mer i framtiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2005-12-08, kl 15:18

username

Thomas
Larsson

Inlägg: 4

vad menar du med att kosta mig pengar? kan du förklara,det enda som sker är väl att jag inte har någon vinst som jag har sparad?

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du kan minska din inkomst av tjänst med det underskott du får i ditt företag under de första fem åren. Det innebär alltså att du kan minska din skatt tillfälligt men kommer att kosta dig pengar i slutändan. Ett underskott i företaget som får ligga kvar för framtida kvittning mot vinster är betydligt bättre än en liten skattereduktion just nu. Den endagång det kan vara en fördel är om man har stora likviditetsproblem och behöver "få ut" skattepengarna just nu och isåfall är beredd att betala mer i framtiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-12-08, kl 17:56

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Om du exempelvis har ett avdrag på underskott i bolaget och drar av detta mot din inkomst så slipper du skatten.
Om du i framtiden drar av det i företaget slippe du skatten OCH EGENAVGIIFTEN.

Hans F

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-12-08, kl 20:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ett kopierat svar från en liknande fråga som jag svarade på i våras:

Det fungerar så att du får ett underskott i företaget om du har mer kostnader än intäkter ett år, låt oss säga att du inte har några intäkter alls men har kostnader för 20.000. Om du tar det som underskott mot tjänsteinkomster så sänker du din beskattningsbara inkomst med 20.000 och får då kanske 10.000 lägre skatt om du tjänar så mycket att alla dessa 20.000 ligger inom det spannet där du betalar statlig skatt. Säg nu att du år två inte har några kostnade alls i firman men får en intäkt på 20.000. Hade du låtit uderskottet vara kvar i företaget så hade du nu kvittat ut -20.000 från föregående år mot +20.000 detta år så det blir ingen skatt alls på dessa pengarna, bolaget har ju fortfarande inte gjort vinst utan bara täckt sina kostnader. Eftersom du själv måste ha lånat ut 20.000 år ett för att betala bolagets kostnader så får du nu tillbaka de utlånade pengarna utan skatteeffekt.
Om du istället tar underskottet i tjänst får bolaget ett resultat på 20.000 år två. Det resultatet ska du betala egenavgifter och skatt på. Egenavgifterna blir ungefär 4500 och din skatt (fortfarande om du har 50% i skatt) blir 7500. Av de 20.000 som bolaget tjänat ska du alltså betala 12.000 i skatter och kan själv behålla 8.000. Då fattas det alltså fortfarande 2.000 för att du ska kunna få tillbaka de pengar du själv satsat för att köpa saker år ett. (20.000 satsade - 10.000 tilbaka på skattn år 1 - 8.000 kvar av resultatet år två). Att kvitta resultatet mot tjänst är alltså ingen bra idé såvida man inte av likviditetskäl absolut behöver ha tillbaka pengarna år ett.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat