Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Får min enskilda firma köpa min bil?

Inlägg 1 av 4

2004-02-21, kl 17:25

username

Anneli
Steen

Inlägg: 1

Får min enskilda firma köpa min bil?

Som det är nu har jag aldrig tillgång privat till min egen bil. Firman behöver den jämt. Men det är jag som betalar all skatt, försäkring, reparationer mm, för den är ju min privata på pappret. Nu har jag tröttnat och vill sälja min bil till firman så att jag kan köpa en egen. kan man göra så?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-03-02, kl 20:41

SussiG

SussiG

Inlägg: 9

Ja, jag tror det. Men du får skriva kvitto osv - från dig till dig. Sen tar du alla försäkringar, skriver dem på firman och lägger med dem i bokföringen osv. Alla tankningar. Skaffa bensinkort och tanka bara jobb-bilen på det kortet.

Jo en sak till. Är det en gammal bil så är det bästa att du har den kvar ohc skriver av de mil du kör för firman - du får ju ändå vad är det 16 kr /mil som ska täcka de utlägg du har för bilen.

bla bla bla. Profiluppdatering... vad ska jag skriva....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-04-17, kl 00:56

username

John
Eriksson

Inlägg: 4

Hej! Du bör skaffa ett värderingsintyg... SKM har mallar som de går efter oavsett vilket skicka du sedan säger bilen är i. Skaffa ett sådan först då är du tryggad. J E

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-04-17, kl 01:05

username

John
Eriksson

Inlägg: 4

Jo, tänkte på en annan sak. Är det en enskild firma du har? För om inte, kan du kanske sälja den till din firma (om AB)via en bilhandlare och sedan lyfta halva momsen (tror jag man kan i alla fall). Hela är bara taxi och övr i yrkestrafiken har jag för mig. Det kanske även går trots om du har en enskild firma. Men värt att kolla upp. Tänk även på körjournal och avdr 16 kr/mil. Lycka till. J E

Inläggets betyg
Svara Svara med citat