Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturera förening.

Inlägg 1 av 7

2008-09-16, kl 07:29

username

Frank
Johansson

Fakturera förening.

Hej!

Jag ska skicka en faktura till en förening. Dom betalar väll inte moms men jag måste väll göra det. Så det är ingen skillnad om jag skulle fakturera ett företag som betalar moms, eller?

Så om fakturan är värd 2000 kr så ska jag ändå slänga på 25% moms på det beloppet va?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-09-16, kl 09:31

stifor

stifor

Ifall du bedriver momspliktig verksamhet ska du lägga på moms oberoende av kundens status.

Så svar på din fråga = Ja.

Stig forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-09-16, kl 10:39

hfohrman

hfohrman

Den stora skillnaden med en förening är att dom inte kan dra av momsen och få tillbaks från skattemyndigheten.

Så du fakturerar som om du fakturerar en privatperson. dvs lägger på 25% moms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2008-09-16, kl 14:29

username

Frank
Johansson

Hans Fohrman:

Den stora skillnaden med en förening är att dom inte kan dra av momsen och få tillbaks från skattemyndigheten.

Så du fakturerar som om du fakturerar en privatperson. dvs lägger på 25% moms.

Du menar som om jag skulle fakturera ett företag. De ska ju också betala moms till mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-09-16, kl 14:37

hfohrman

hfohrman

Jo du debiterar moms till alla dina Svenska kunder.

Den största skillnaden är ju att ett Företag drar av momsen i sin momsdeklaration och får tillbaks den från skatteverket.  Men det är ju inget som du behöver bry dig om egentligen, förutom när föreningen gnäller att dom inte får tillbaks momsen från skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-09-16, kl 16:45

username

Frank
Johansson

Hans Fohrman:

Jo du debiterar moms till alla dina Svenska kunder.

Den största skillnaden är ju att ett Företag drar av momsen i sin momsdeklaration och får tillbaks den från skatteverket.  Men det är ju inget som du behöver bry dig om egentligen, förutom när föreningen gnäller att dom inte får tillbaks momsen från skatteverket.

Ja, vilket innebär förmodligen att jag får minska på priset=mindre vinst :-(

Personligen kan jag tycka att föreningsliv borde premieras av staten. Men som det är nu så som företagare vill man ju ha samma vinst oavsett om det är en förening eller ett företag som man gör affärer med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2008-09-16, kl 17:10

hfohrman

hfohrman

Vårt moms system är ju uppbyggt på detta sätt.

Det är alltid den siste i kedjan som betalar momsen (oftast privatpersonen).
Exempel. Du är snickare och gör ett jobb hos "kunden privat". Du debiterar 20 000:- + moms . Som kunden betalar 5000:- till dig i moms.

Men av dom 20 000:- du debiterar har du köpt plankor från "brädgården x" för 10 000:- + moms.
Så av dom 5000:- som privatpersonen gav dig i moms betalar du 2500:- till skatteverket och 2500:- till brädgården.

Brädgården köper sina plankor för 5000:- + moms från "sågverket y" som även ägde skogen.
Så brädgården fick alltså betala 1250:- till skatteverket och 1250:- till sågverket. 

Och sist så fick sågverket betala 1250:- till skattemyndigheten.

OK detta var lite förenklat men saken är ju att privatpersonen betalar 5000:- i moms som dom 3 leverantörerna i 3 olika delar ger till Skattemyndigheten.

Så varför får då inte föreningen dra av momsen. I detta fall blir det föreningen som betalar 5000:- i moms. Och dessa betalas sedan till skatteverket i 3 delar. Som tidigare.

Om föreningen skulle kunna dra av momsen så skulle det också innebära att den var tvungen att ta moms på sina inkomster. dvs moms på medlemsavgiften.

Men för att föreningar skall slippa denna administration (momsrapporter) har man bestämt att föreningen är den som avslutar kedjan. Ekonomiskt blir det ju ändå samma sak i slutet.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat