Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Fakturera konsulttjänster utomlands

Inlägg 1 av 3

2012-03-22, kl 10:01

joes

joes

Inlägg: 1

Fakturera konsulttjänster utomlands

Hej.
Jag har en enskild firma i Sverige och tänker under ett par månader jobba som IT-konsult i Frankrike. Hur fungerar det med fakturering? Skatter? Behöver jag tänka på något speciellt?

Tacksam för svar och gärna utförliga sådana, då jag är väldigt ovan i rollen som egen företagare.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-03-22, kl 16:21

Företagarna

Företagarna

Inlägg: 14

Hej

Här kommer lite bra tips från våra företagsjurister.


När det gäller inkomstskatten är du förmodligen obegränsat skattskyldig och då ska du beskattas i Sverige för inkomsten från franska uppdragen i din näringsverksamhet. Tänk på att om du ska betala fransk inkomstskatt enligt franska regler finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike som tar bort dubbelbeskattningen. Du kan läsa mer på Skatteverkets webbplats.

Fakturerar du från din svenska näringsverksamhet ska du som huvudregel inte lägga på svensk moms när du fakturerar tjänster till franska företag. Du kan läsa mer på Skatteverkets webbplats.

Om du är endast en kortare period i Frankrike tillhör du fortfarande det svenska socialförsäkringssystemet. Du ska därför ha med det s.k. EU-kortet som du kan beställa hos Försäkringskassan, om du inte redan har det. På deras webbplats hittar du även information till egenföretagare som arbetar utomlands.

Se även över de franska reglerna för uppehållstillstånd.

Hoppas att detta är till hjälp för dig.

Mvh
Art Lindström
Företagarna
08-4061843
[email protected]

Företagarna
Sveriges största organisation för småföretagare.
Vi arbetar för att ni ska lyckas.
Förenkla ditt företagande och sänk dina kostnader.
Kontakta mig om du vill veta mer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-03-30, kl 20:45

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Och vad finns det för undantag när du ska lägga på svensk moms på reg franskt företag.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat