Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Filial i Sverige

Inlägg 1 av 4

2018-08-04, kl 14:22

danieleriksson85

danieleriksson85

Inlägg: 3

Filial i Sverige

Hej!

Jag har precis startat ett UK limited company i England. Jag kommer att jobba som läkare i sverige och pengarna faktureras till bolaget i England. Pengarna kommer att eventuellt användas för investeringar i England.
Så jag har förstått det så kommer jag behöva betala svensk bolagsskatt trots att bolaget är i England.
Min fråga är, kommer det även vara obligatoriskt att starta filial i sverige?

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2018-10-05, kl 10:47

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Fråga Skatteverket.

Svar UPA: Men ja om verksamheten bedrivs i Sverige. Plus Filial gäller inom EU bara - så efter BREXIT kan du inte ha företag i England som fakturerar i Sverige för svensk verksamhet,

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2018-10-10, kl 05:47

Jontedaman

Jontedaman

Inlägg: 10

Det beror på hur många dagar om året som du kommer att befinna dig i Sverige. Om du befinner dig i Sverige mer än 2 månader om året så anses verksamheten bedrivas i Sverige och du ska betala skatt här.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2018-10-11, kl 14:32

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Konstigt svar om 2 månader. Tror inte på det. Då talar du om enskild firma i Sverige eller så. Men UK Ltd företag som har filial i Sverige betalar skatt i Sverige på den svenska verksamheten via filialen. Men som sagt vad som sker efter Brexit vet vi inte. Annars finns det upplägg där t.ex. ett UK företag har dotterföretag och via fakturor från UK håller nera satten på den svenska delen. Men man får se upp så man inte bryter mot regel finns många. Prata med revisor som kan reglerna.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat