Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Finansiering

Inlägg 1 av 6

2008-11-25, kl 09:20

username

Medlem
#43386

Inlägg: 14

Finansiering

Hejsan, Jag skulle vilja få lite hjälp om vart jag skall vända mig för att få hjälp med finansiering. Jag har hittat en produkt som jag ska importera från kina. Jag har inte sett denna produkt i Sverige och den borde inte vara allt för svårsåld. Så min fråga är, vart kan man lättast och bäst hitta finansiering. Då jag inte har pengarna för att importera den mängden som leverantören kräver. Någon som har erfarnehet, har sökt finansiering, som kan ge mig goda råd? Tack på förhand!

Patrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-11-25, kl 10:32

username

fdsfdsfs
ssssffsd

Inlägg: 13

Jag vet hur det är, importerar en del varor ifrån kina med,
inte ofta man kan lägga pengarna på att köpa in 100 enheter när man precis har startat upp företaget.

Jag lyckades prata mig till mindre ordrar som dom kallade för "samples" och så har det fortsatt sen blir det större och större ordrar hela tiden.

Du kanske kan lyckas importera varorna och sälja dom till ett annat företag? då kan man säkert göra upp en deal om en förstkottsbetalning på en viss % av summan vilket kan förenkla dina utlägg.

Om nu detta inte är möjligt så kan jag rekomendera att kontakta Almi Företagspartner
http://www.almi.se/
Har inte själv tagit lån där men dom vågar ta lite mer risker än bankerna gör.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-11-25, kl 10:39

username

Medlem
#43386

Inlägg: 14

Tack för svaret Jimmie, jag får försöka med almi. Jag får hem ett "Sample" denna vecka. Är produkten så bra som jag tror. Då blir det att gå till ALMI.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-01-13, kl 18:55

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32



Patrik Järbrink:


Tack för svaret Jimmie, jag får försöka med almi. Jag får hem ett "Sample" denna vecka. Är produkten så bra som jag tror. Då blir det att gå till ALMI.





Nu vet jag ju ifs inte hur du kommit i kontakt med detta företag men är det via t.ex ALIBABA så råder jag dig att granska företaget 1, 2 och 3 gånger.
Har hört skräck exempel om folk som beställt där ifrån och för att testa företaget besällt mindre mängder som dom sedanblivit större och större.
Problemet har dock varit att när det börjar bli lite större summor så kom aldrig varorna och pengarna tillbaka var inte möjligt då företaget inte längre gick att kontakta.
Kommer inte ihåg namnet på företaget men har hört om flera som drabbats av detta.
Ska finnas någon sida som listar  domänadresserna till flertalet företag i Kina som lurat folk.
Kan vara värt att leta upp

Mvh
Sebastian

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-01-19, kl 10:36

username

Medlem
#43386

Inlägg: 14

Tack Sebastian, men jag har fått god kontakt med företaget i Kina, jag har även fått hem ett testexemplar. Det är ett ganska stort företag med ca 100 anställda. Tack också till dig Jimmie, jag har fått ner antalet jag är tvungen att beställa och till ett väldigt bra pris med anledning att jag beställer 1/4 del. Så på Onsdag har jag bokat ett möte med Almi, håll tummarna för mig, så får ni länk till min webshop när det är klart, förhoppningsvis inom 2 månader. Tack för all hjälp.

Patrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-01-19, kl 14:56

username

Maarit
Markkanen

Inlägg: 3

Hej Patrik,

Några som kan vara bra att ta kontakt med också är dels kommerskollegium(.se) som kan ge dig information så att du har rätt tillstånd och får reda på om det varit några tidigare kända problem med just det företag som du ämnar handla med. Även om man själv tycker att det verkar bra i början kan det vara bra att kolla upp så man slipper stå där med lång näsa sedan när det blir problem om det skulle gå illa.
När det gäller att söka finansiering så kan Almi vara en bra kontakt. Men de kommer inte att ställa upp som enda finansiär iaf inte normalt sett. Nutek är en annan finansiär som också är värd att kolla upp. Då kontaktar du länsstyrelsen i ditt län och får reda på hur du går till väga. Det är länsstyrelsen som handhar alla nuteks finansieringsmöjligheter. Dessutom har länsstyrelsen koll på ev. EU-bidrag som kan sökas. Det skadar aldrig att kolla upp.
Lycka till med din webshop!
/Maarit.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat