Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Firmabil

Inlägg 1 av 4

2005-03-14, kl 11:27

username

Anders

Inlägg: 2

Firmabil

Hej jag undrar vad det är för regler som gäller för att köpa in en bil till firman ?
måste den ha dekaler?
stå inlåst över natten på firman ?
använda körjournal?
vad är kostnaden för företaget vid inköp /leasing av en bil i 200 000 kr klassen ?
Är det en fördel att köpa in en pickup i stället för en 4 dörrars ?

hoppas på kompletta svar
// Anders
finns det något annat som jag behöver tänka på ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-03-14, kl 21:06

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För komplett svar så måste du själv lämna kompletta upplysningar. Vad ska bilen användas till, dvs är det en ren personbil eller mera av transport för kanske maskiner och materiel? Har du egen privatbil? I vilken prisklass ligger den? Ska du köpa eller leasa bilen? Hur mycket lägger du på den förhöjda första hyran, hur lång leasingtid och vilket restvärde har du tänkt? Hur mycket kommer du att köra med bilen?
Ett okomplett svar blir då att mycket hänger ihop med om bilen blir en förmånsbil eller inte. Om bilen ska vara en ren tjänstebil så är det en fördel om du kan ha den kvar på firman under natten, det stärker då bevisningen om att du inte kör den privat, men kräver också att du har en egen bil privat som är bättre än firmabilen. Körjournal är nödvändigt som underlag för att visa att bilen körs i tjänsten. Vad kostnaden blir beror på vilket finansbolag du väljer och deras vilkor samt då leasingperiod och restvärde. Köper du en pickup försök välja med luftspalt då du då får lyfta momsen på inköpet av bilen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-03-15, kl 18:04

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du kan köpa in en 4-dörrars pickup, Det kan ju vara så att ku kör personal och verktyg. då kan en sådan lösning vara en fördel. Momsen är ju helt avdragbar på dessa speciella bilar samt även bilar med en totalvikt över 3.500 kg (lastbilskörkort fodras för dessa) Gamla regler gällde öveer 3 ton och personbilskörkort så alla vans vägde 3010kg-
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonmistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-03-24, kl 15:16

username

Anders

Inlägg: 2

Hej o tack för era svar, tanken är att använda den för att dels göra inköp av material, bud ärenden mellan våra anläggningar, service , underhåll etc . Eftersom mina arbetsuppgifter liknar en Driftansvarig / vaktmästare så är också tanken att bilen ska stå kvar på jobbet om kvällarna. Jag själv ha ingen bil och tanken är väl att flera skall kunna nyttja den. Leasing verkar vara det mest aktuella just nu och perioden kan ni hjälpa mig att beräkna på en normal leasig period ? 36 / 48 månader ? Förhöjd första hyra kan vara så minimal som möjligt ( 10 000- 25000 kr ) och priset kan väl vara ca 200 000 kr inkl moms ( räknar med en enklare praktisk bil som bara skall nyttjas i Stockholm med omnejd ).
Bilen måste väl inte vara knuten till en person utan till AB:et ( om flera andra nyttjar den ).

Med önskan om en glad påsk

Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat