Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företagsförsäkringar

Inlägg 1 av 10

2007-05-14, kl 15:03

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Företagsförsäkringar

Hej,

Vet någon vilka företagsförsäkringar som är obligatoriska för ett mindre AB utan anställda?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2007-05-15, kl 10:00

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Fortfarande ingen som vet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2007-05-15, kl 11:53

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Finns det någon som är obligatorisk?.. Handlar väl mer om att du som företagare skall känna dig trygg i ditt utövande.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2007-05-16, kl 11:24

Natvik

Natvik

Inlägg: 6

Först är frågan vilken typ av verksamhet du bedriver. Sen hur lokalen är (larmad, godkänd dörr m m).
Jag har brand, stöld, vatten samt en extra för avbrott i min produktion. Därutöver har jag en slags sjukförsäkring som gör att jag kommer till rätt doktor vid behov på ett par timmar.
Kontakta en försäkringsmäklare, han/hon tar fram de mest fördelaktiga för just ditt företag.
/ Heléne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2007-05-16, kl 12:36

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man behöver inte anskaffa företagsförsäkring.  Ofta är det så dyr självrik så man har ingen glädje utan endast en kostnad, naturligtvis kan det finnas undantag och tidigare fanns en liten företagsförsäkring i paktet men själv har jag aldrig haft någon oansvarigt eller ej?
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-05-16, kl 15:44

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Tja, oansvarigt eller ej? Det kan nog bara dina kunder svara på. ;-)

Det finns olika typer av konsultförsäkringar där man kan få ek.stöd vid rådgivande verksamhet som orsakat stora ekonomiska problem för kunden.

Det finns också fall där användare av IT-system har samlat ihop sina största kunder för seminarium då IT-systemet kollapsat eller inte ens kommit igång... Tänk då att man betalat för deras resor, hotell, mat etc.. Kostsamt.

Men väljer man att inte teckna försäkringar kan man istället skriva in i avtalet, eller kontraktet, att man inte står för eventuella avbrott. Samt att vid rådgivande verksamhet så tar man inget ansvar för eventuella konsekvenser orsakade av kundens faktiska val.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2007-05-16, kl 19:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Här har vi en i raden där det kan var bra med försäkring, så det gäller att se för och nackdelar med vad man får och vad det kostar.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2007-05-16, kl 22:12

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Tack för det, det var mycket givande :-)

Om man sammanfattar det hela så får man ihop en bild av ett företag som har anställda, lager, hyr kontor och inventarie. Företaget måste ha en hel del försäkringar så som Fora, ansvarsförsäkringar, inbrotts, mm.

Samtidigt har man ett litet företag, kan man stå utanför (bortsett från den privata sjukförsäkringen precis som en deltagare uppmärksammade).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2007-05-16, kl 22:49

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, sedan kan du ju bli skadad eller långvarigt sjukskriven vilket påverkar inkomsetn. Finns försäkringar för detta med ;)

- Själv har jag en försäkring som går in om jag skadar mig, eller blir bestulen under tjänsteresan. Sånt täcks inte av hemförsäkringen.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2007-05-16, kl 22:51

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

De flesta försäkringsbolagen har bra grundpaket som anpassas efter typ av verksamhet.

Kolla på www.trygghansa.se bl.a.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat