Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Från idé till fysisk produkt

Inlägg 1 av 3

2011-01-11, kl 17:32

Jimmy

Jimmy

Inlägg: 2

Från idé till fysisk produkt

Hej,

För en tid sedan satt jag och några klasskamrater med en uppgift att skapa en marknadsplan vi fick använda oss av en verklig idé eller en fiktiv idé. Vi kom på en enkel, rolig fiktiv idé.

Nu har vi kommit fram till att vi vill förverkliga vår fiktiva idé och tror oss ha goda förutsättningar att kunna göra mycket själva med hjälp av utbildningen, erfarenheter, kontakter osv. Själva arbetet med "företagandet" kliar det i fingrarna för..

MEN sen har vi kört fast ordentligt! Vi vet inte hur vi skall hitta rätt material för vår produkt.

Vi gissar på att det vi behöver är någon form av behandlad textil. Vi behöver komma i kontakt med något företag som vi kan besöka för att "känna och klämma" samt fråga om tålighet för olika ändamål osv. Ytan måste ha ett visst motstånd och skall vara lätt att göra olika "tryck" på. Textilen skall "kapsla" ett annat material och måste vara med lite "stretch" i för att kunna anpassa sig för ändamålet.

Det rör sig om en väldigt lite material för produkten och liten volym till en början så stora industriföretag kanske inte är första stenen att lyfta på eller?

Tacksam för all hjälp! // Jimmy

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-01-23, kl 08:47

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Din lyckligaste tid är nu resten är bara besvikelse. Själv har jag massor med uppfinningar inovationer och en tog jag fram till Haninge Uppfinnarförening som man skulle vidareutveckla. Tyvärr förstod man inte uppgiften och jag gick ur för ca 20 år sedan. Min då 10 år gamla uppfinning råkade bli bästa uppfinning i Frankrike det året.Stora företag knycker gärna uppfinningar och om man ids bråka med dem har man förlorat stora pengar för advokat som i princip är den stora vinnaren.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-07-02, kl 04:18

Ravioli

Ravioli

Inlägg: 1

Ni kan vända er till ALMI företagspartner och se om de kan hänvisa er vidare till en materialexpert. Det är vad ni kommer att behöva, en sorts konsult som kan material.

Tänk bara på att det kanske viktigaste av allt är priset på den färdiga produkten! Detta måste finnas med i planeringen från dag ett. Idag kan stora företag låta tillverka varor hemskt billigt genom att importera stora lager eller från t.ex. Kina. Det är svårt att konkurrera med dem så ni måste vända på varenda krona för att lyckas.

http://www.starta-enskild-firma.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat