Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

garantivillkor?

Inlägg 1 av 3

2007-05-27, kl 19:47

username

Medlem
#51413

Inlägg: 1

garantivillkor?

Om mitt företag köper en vara som jag sedan säljer, hur fungerar det med garanti. Måste jag ha ett garantiavtal med de jag köper från?

Någon som kan öka klarheten i det hela?


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-05-27, kl 20:00

antonio

antonio

Inlägg: 240

Du kan ge vilka garantier du vill till kunden oavsett vad din säljare har gett för garantier. Men det vore nog lönsamt att inte ge mer garantier än du själv har fått av försäljaren.

När du ger ut en garanti så är du ansvarig för att den garantin ska levas upp till, inte nödvändigtvist din leverantör. Å andra sidan om din leverantör har gett dig en garanti så står väl denne i ansvar till dig. Om man automatiskt kan skicka över en garanti från sin leverantör till en kund vet jag inte riktigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-05-27, kl 20:16

antonio

antonio

Inlägg: 240

Köplag

Konsumentköplag

Produktansvarslag

Där får du fina länkar som du bör läsa. Vad gäller garanti från leverantör ser jag ingen anledning varför du inte ska kunna ge samma garanti till din kund eller helt överlåta garantin även. Vad gäller den faktiska frågan, om du vill ge en garanti på en brödrost på 10 år fastän leverantören bara gett dig 1 år betyder det helt enkelt att du är ekonomiskt tvungen att ersätta kunden (och inte få något från leverantören) om brödrosten går sönder efter 2 år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat