Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Generation naturmaterial! NÄSTA?

Inlägg 1 av 2

2015-05-03, kl 18:18

tiger

tiger

Inlägg: 3

Generation naturmaterial! NÄSTA?

Jag vill börja importera textil som är 100% bambu textil från Bangladesh. I Holland har de kommit betydligt längre än Sverige i återvinningstänkandet. Hur gör jag för skapa en revolutionerande uppfinning genom att genom mina kontakter i Bangladesh på att skapa bambu kläder. Min tanke är att min kontroll garanterat kommer vara bättre än hennes & Mauritz uppsikt om det finns missförhållanden t ex barnarbete och byggnader som rasar över arbetare. Vill dock inte konkurrera med H&M snarare make a statment att det finns bättre uppsikt över tillverkningen om det inte är ett litet företag som på plats växer istället för att någon kommer på inspektion någon gång ibland kanske.

Dyr bambu som säljs idag i Sverige kan bli billigare för nästa generation. Men arbetarna får det samtidigt bättre.
Själv är jag inte något företag som vill förnya mig och tänka grönt helt plötsligt eller en intresseförening som vill synas och hamna i tidningen.

Hur skulle jag gå tillväga att starta ett sådant projekt?

ps. Who cares if Bangladesh drowns

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2015-05-04, kl 21:07

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Reflektioner: En fabrik har underleverantörer som har egna underleverantörer… En fabrik för kläder har leverantörer av tyg, knappar, etiketter, osv. Tygleverantören har underleverantörer av material, färger, osv. Så om man beställer kläder handlar det om att ha koll på, inte en utan hundratals fabriker. H&M och de andra försöker med stora resurser. Att garantera är typ 100 ggr svårare än det först ser ut. Om du garanterar så kan nästa vecka en journalist hitta en underleverantör till din fabrik som har en underleverantör som … och du är körd. Just ordet ”garantera” är lite farligt i sammanhanget. Lägg till detta att många, men inte alla, fabriker i Asien ofta lovar saker de inte kan hålla – om de tror att det gynnar deras affärer. Man måste ha kunskap för att hantera detta. Framförallt måste du sitta i Bangladesh typ 10 månader om året och ränna runt på en faslig massa fabriker – samtidigt som ”din fabrik” inte vill berätta för dig vilka underleverantörerna är.

Bambu är bra eftersom den alltid är ekologisk i sin grundform. Men du pratar om billigare i Sverige samtidigt som arbetarna skall få det bättre. Men så brukar det inte vara. Produkter blir dyrare om arbetarna får det bättre. Observera att det typiska är att priset du köper in ett plagg eller ett tyg för i Bangladesh kommer kosta 5 ggr så mycket i en affär till slutkunderna i Sverige. Personer utan erfarenhet av företagande underskattar ofta grovt hur stora påslag man måste göra för att täcka in transporter, tull, lagerhållning, marknadsföring, administration, resor, produktreturer, osv samt en vinstmarginal där man förlorar hälften i skatter.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat