Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Hjälp med råd om eventuellt uppfinning

Inlägg 1 av 4

2006-08-08, kl 13:11

henkemunk

henkemunk

Inlägg: 2

Hjälp med råd om eventuellt uppfinning

Hej,
Jag har sista veckorna gått och funderat på en uppfinning som jag tror kan vara användbar för alla som är intresserade av fotografering och inspelning. Jag har gjort lite efterforskningar på internet och hos Patentverket och har ej hittils funnit att produkten i dagsläget ännu finns tillgänglig på marknaden.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Har funderat på att lämna in en ansökan om Patent till patent och registreringsverket. Men där funnit att det är ganska så kostsamt ( iallafall om man ska få en internationellt duglig patent). Eftersom jag inte har lust att betala en massa pengar för någon ansökan som det sedan visar sig redan är patentbelagd så är jag lite fundersam på hur jag ska gå vidare.

Någon som har några tipps på "säkra" källor som man kan rådfråga som inte tar betalt.

Jag skulle även behöva fler tipps på sidor där man kan söka om patent redan finns registrerade på produkten.

Eller egentligen vill jag även undersöka om jag ens kan skaffa patent på uppfinningen eftersom den egentligen är en kombination och utveckling av redan befintliga produkter.

Som ni märker så behöver jag all hjälp jag kan få :-)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-24, kl 14:43

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej

du skall kolla med din region om inte de harpengar avsatt för hjälp till patentkontroll. I skåne är det numera IK2 som har hand om detta skulle jag tro. Annars kan du kontakta enlokal ingenjörsbyrå så hjälper de dig att hitta offentliga medel till detta och göra en studie på din idé. På så sätt slipper du lägga ut pengar ionödan.
Själv arbetar jag bl.a. åt ingenjörsfirman Henriksson & konsultpartners i Lund så finns du i närheten kan du kontakta oss www.henriksson.se alt maila mig..

M.v.h.

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-28, kl 18:00

MsQ

MsQ

Inlägg: 12

Hej!
Svenska upppfinnareföreningens hemsida www.suf.com har information om uppfinningar. De är inga rådgivare, men du hittar information om uppfinnarvärlden mm Här hittar du även Lokala uppfinnarföreningar som du kan ta kontakt med. Ta kontakt med www.ALMI.se i ditt län och prata med dem. Sedan har du www.innovationsverige.com där du kan hitta innovationsrådgivare i ditt län! Skulle du få nja eller nej på ett ställe och du fortfarande känner att du vill fortsätta med din idé så ta inte nej för ett nej. Fortsätt om det känns rätt, det finns det massor av litteratur på området! Roland E Andersson har skrivit ”Innovationsprocessen” (ISBN 91-972777-0-3) utgiven av Teknovator, där du kan läsa ungefär hur arbetet går till från idé till färdig produkt.
mvh Pauline

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-09-01, kl 12:28

henkemunk

henkemunk

Inlägg: 2

Tack för alla råd!
Vad härligt att det finns så många hjälpsamma därute! Jag skall prata med en stödperson om min idé till veckan. Ska bli spännande och höra vad andra tycker. Man blir ganska "insnöad" själv efter ett tag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat