Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hjälp med reg. av enskild firma på verksam.se

Inlägg 1 av 4

2011-05-27, kl 10:16

AddeT

AddeT

Inlägg: 2

Hjälp med reg. av enskild firma på verksam.se

Hej!

Jag har försökt plugga så mycket mitt huvud kunnat alla dessa regler och lagar, men endå har jag kört fast redan i registreringsstadiet av min enskilda verksamhet. =P.

Jag har fyllt i en del utav samtliga punkter via verksam.se men vissa av dom förstår jag bara inte. Nedan har jag tagit en bild på varje sidan jag inte förstår.

BILD: http://img862.imageshack.us/img862/539/75498953.png
1. Sidan vill att jag ska skriva i datumet för första affärshändelsen. Jag har inte haft någon första affärshändelse än, så vilket datum ska jag fylla i? Längre fram på sidan kan man fylla i när man TROR att man kommer få en affärshändelse i framtiden, så varför frågar dom i princip samma fråga två gånger?

BILD: http://img690.imageshack.us/img690/8654/60093834.png
2. Dessa steg här, hur fyller jag i dom korrekt? 5000 kr är min preliminära beräkning på vad jag kommer sälja för första året. Hur beräknar jag fälten vad som ska fyllas i?

BILD: http://img808.imageshack.us/img808/1241/89619375.png
3. Ska jag fylla något in på denna sida? Om jag fattat det rätt är detta förtjänsterna jag eventuellt kan ha gjort innan företag registrerades? Eller sk jag här ange inkomsterna av mitt vanliga jobb där jag är anställd?


Jag hoppas jag gjort mig tydlig nog, för jag behöver verkligen hjälp just nu med detta!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-06-03, kl 15:15

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

1. Skriv vad du tror. Din F-skattsedel lär registreras från det datumet och det blir första datumet i din verksamhet. Iofs, om du inte tror att något händer i juni, skulle du kunna sätta 1 juli - på så sätt kan du ha ett första förlängt räkenskapsår och inte deklarerar firman förrän 31 dec 2012 första gången. Men annars är det bara att ta ett datum som är troligt.

Varför de frågar samma sak två ggr? Ja du, bra fråga. SoA-anmälan är långt ifrån rationell, tyvärr.

2. Detta kommer att styra din preliminärskatt första året, jag rekommenderar att du håller siffrorna lågt snarare än högt. Gör nån slags budget och hämta siffror därifrån. Verksamhetens överskott är din vinst minus 25%, dvs bottom-line, inte intäkterna. Om du säljer för 5000 kr och har momssats 25% bör utgående moms bli 1250 kr. Ingående moms beror ju på hur mycket och vad för nåt du köper. Två sista rutorna kan du nog skippa och uppskovet på tre månader är väl inte fel att kryssa i.

3. Detta är uppgifterna för ditt vanliga jobb där du är anställd. Anledningen är att din normala lön kommer att påverka skattesatsen på inkomst av näringsverksamhet.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-06-06, kl 22:58

AddeT

AddeT

Inlägg: 2

Tusen tack! Det var precis hjälpen jag behövde, jättetack!!

Du ser ut att ha totalkoll på det här.. Så jag kanske kan få fråga dig en fråga till;
I och med att jag ska ha enskild firma behöver jag inte registrera mig hos bolagsverket. Men hur registrerar jag namnet på företaget? Eller är min enskilda verksamhet mitt personnummer som namn? Sen får jag kalla mig vad jag vill? För om jag fattat det rätt, skatteverket bryr sig inte vad du kommer kalla din verksamhet?

Ska jag registrera mig hos bolagsverket om jag vill ha ett namn registrerat, skyddat i länet, samt på papperet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-06-06, kl 23:20

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Jäpp, du har förstått rätt att SKV inte bryr sig om vad du kallar din verksamhet. I övrigt får du i princip kalla den vad du vill utan att regga namnet, så länge det inte är uppenbart vilseledande eller gör intrång på nån annans företagsnamn eller varumärke. Kan inte exakt den juridiska gränsdragningen här, men i princip behöver du alltså inte regga det. Och som du säger kan du regga det om du vill ha det skyddat i ditt län. Kan även hända att t ex en bank vill att du reggar namnet för att öppna ett konto i namnet.

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat