Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hjälp tack :D

Inlägg 1 av 8

2007-09-24, kl 19:35

username

Startaeget

Inlägg: 17

Hjälp tack :D

Hej.

är så att jag undrar en liten fråga som jag vet ni lite mer kunniga kan hjälpa mig med. ska prata med en revisor men tänkte kolla här först.

om man tex bedriver ett företag som säljer varor tex genom skolklasser och föreningar så dom också tjänar på det tex julkort kan vi säga. måste man ha något speciellt tillstånd då?

sen undrar jag hur man gör med skatten, tex om dom säljer för 10.000kr och ska få 3000. tar man bara 3 av dom där 10 man får och ger dom eller måste man göra det sen efter vi skattat, fast dt värkar inte rätt för dom ska väll inte få pengar av våran skattade vinst? eller är det upp till skolorna/föreningarna att skatta pengarna om dom får in en viss summa eller hur fungerar det?

sen undrar jag också hur det blir med momsen då? tex.

snälla hjälp mig!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-09-25, kl 01:51

username

Kent

Inlägg: 204

Detfungerar som så att du fakturerar det belopp du ska ha för varorna. Den skolklassen tjänar ska INTE ingå i detta belopp. Det dom tjänar ska dom ju skatta för egentligen men det rör ju sej om så små summor som antagligen dessutom går till en klassresa, så då slipper dom antagligen skatten. Du ska bara debitera moms på det du fakturerar och inget annat. Då dom köper produkter av dej behöver du inte betala in moms eller skatt på deras vinst. Så är det ju med alla företag. Hade dom däremot varit anställda i ditt företag hade du fått stå för att alla skatter och moms blev betalda. Men det är ju inte riktigt det som är idén för skolklasserna.
Alltså: Dom köper varor av dej för 7 000 kr och säljer för 10 000 kr. Det innebär att du fakturerar dom 7000 kr, betalar moms på dessa 7000 kr, dvs. 1400 kr moms normalt sett, och sen skattar du för eventuell vinst på de 7000 kronorna. Sen är det upp till skolklassen att betala eventuella skatter på de 3000 kronorna. För du kan ju aldrig vara säker på att de har tjänat 3000 kr för dom kan ha sänkt eller höjt priset lite eller haft ett svinn.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-09-25, kl 11:19

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Hej Kent!
Är du alldeles säker på din sak? Skatteverket har sagt till mig, att moms läggs på försäljningspriset till slutkund. Alltså i detta exemplet moms på 10.000 kr. Men man kan ju inte alltid lita på det dom säger, man får ofta olika svar beroende på vem man frågar.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-09-25, kl 11:27

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Korrekt enligt lagen är det inte.
Om du använder skolklasser till försäljning så råder en anställningsform mellan varje elev/försäljare och dig om inte skolan tar det ansvaret.
Föreningar kan vara lite annorlundare eller mer likvärt som försäljning b2b eftersom det är egna juridiska personer.

Kul att du nämner julkort men på webbsidan erbjuder annat ;-)
Fast vill du börja med julkort så kan jag vara en bra samarbetspartner för att ta fram motiv till dessa.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-09-25, kl 11:32

username

Kent

Inlägg: 204

Hej Mikael!

Det är klassen som är din kund och det är den du tar betalt av. Och det är priset på fakturan som är beräkningsgrund för momsen. Om jag är grossist och säljer kläder till dej för 100 kr plus moms så är ju momsen 25 kronor. Sen har jag inte en susning av vilket pris du tar ut av din kund. När du tar betalt av din kund kanske du har ett pris på 200 kr inkl. moms. Då är ju 40 kr moms av detta men du har ju redan betalat 25 kr till mej i moms som du då kvittar mot en del av momsen som din kund betalat. Har sen den kunden en butik i sin tur har vare sej du eller jag en aning av vad priset till slutkund blir så det är lite ordbryderi hos skatteverket. Skatteverket har rätt på ett sätt men det är ändå alltid DITT pris du beräknar momsen på. Inte nästa led i försäljningskedjan. Hur ska jag kunna veta ditt pris? Det kanske är en storkund som kommer in och köper varan av dej och du ger han 20% rabatt. Då har ju jag betalat in för mycket i moms på ditt utgångspris. Så det är din faktura du beräknar momsen på och inget annat. Du sätter upp beloppet som du får betalt av skolklassen på fakturan och det dom har i vinst får dom skatta för, eventuellt. Du lägger alltså INTE in provisioner i fakturabeloppet. Kolla annars med såna som säljer till skolklasser och föreningar. Dom måste ju ha fått reda på hur dom ska lösa det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-09-25, kl 18:11

username

Startaeget

Inlägg: 17

tack för era svar och funderingar, men jag frågar igen:
inget speciellt tillstånd eller liknande krävs för att göra detta va?

sen så en snabbis ang fakturan, man kan väll fakturera en månad  efter klassen motagit varorna så dom hinner sälja dom, kan bli svårt att få fram pengar för dom annars.

tex om försäljningsvärdet är 15000. och dom ska ha 3000 kr i vinst så fakturerar jag dom på 12000kr när dom har fått sina 15000kr

sen så kanske man måste ändra på fakturan ifall dom inte säljer entalet produkter dom hade tänkt, och vi kan då ta tillbaka dessa varor, fungerar det så?

forsätt gärna diskutera och svara:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-09-25, kl 18:24

username

Kent

Inlägg: 204

Det krävs inga speciella tillstånd utöver om det är tillståndspliktiga varor du säljer typ alkohol och tobaksvaror eller liknande. när du skriver ut fakturan och hur lång betalningstid skolklassrena har på sej är en avtalsfråga mellan er. Det finns företag som har upp till 60 dagars betalning och kanske ännu mer. Du kan ju göra som så när du skriver fakturan att du hör med skolklassrena hur mycket dom har sålt och sen skriver fakturan på det antalet varor som är sålda vid ett specifikt tillfälle, ex.vis. 1 gång i månaden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2009-08-12, kl 03:01

Badass

Badass

Inlägg: 76

HEjsan När jag gick i skolan och vi skulle sälja saker för klassresan var våran dåvarande lärare den som köpte in sakerna i sitt namn men med skolans pengar. Även i de andra klasserna var läraren tilldelad en "pott" med pengar som denne kunde förvalta till resanRent lagligt vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om men du kan ju ta kontakt med en skola och se hur de gjort?

Andreas Svedjehed

Inläggets betyg
Svara Svara med citat