Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

HJÄLP! vill starta bemanningsföretag!

Inlägg 1 av 3

2008-11-21, kl 12:28

username

Sophia

Inlägg: 2

HJÄLP! vill starta bemanningsföretag!

Hej!
jag och min sambo går och funderar på att starta ett bemanningsföretag inom plåt, issolering och ventilation,

vi har redan några "gubbar" som väntar på att få börja jobba och firman som ska hyra dom är klart nu ska vi bara registrera firman och så.

men nu till mina funderingar vad ska vi betala för skatter mm mm vi kommer att fakturera 350:- timmen per gubbe och sen ska ju gubbarna ha sin lön och traktamente då det kommer att bli resejobb på ca 2 -3 veckor vad för avdrag kan vi göra då vi får stå för resor, boende och vad för företagsform ska man ha går det att ha handelsbolag min sambo tänker även han jobba och hyra ut sig sj. arbetsgivar avgift hur mycket är det?
gubbarna som ska jobba ska ha lön efterskat men inräknat med traktamente ca 135 - 145:- tim.

kom gärna med förslagsräkningar på vad ni tror att vi kommer att tjäna per gubbe.

känner mig helt förvirrad...
tacksam för hjälp..

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-11-21, kl 13:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nettolöner har man inte i Sverige så ni får sätta en bruttolön som efter skatt hamnar ungefär där ni vill. Det är ju inte rimligt att någon ska jobba för lägre lön en en annan bara för att de bor i kommuner med olika skatt.

Om man utgår från en lön på 26000 i månaden till var och en så motsvarar et efter skatt 19.000. 19.000 / 166 timmar i månaden blir 115 kkr i timmen ut. Traktamentet ligger på 200 dag så slår du ut det på 8 timmar så blir det 25 kr i timmen. 115 kr + 25 kr = 140 kr netto i timmen så et är väl en rimlig lön att räkna på.
Lön 26.000 kr
Semesterers 12,8% 3.328
Sociala avgifter 32,42% 9.518
Fora försäkring (bygg) 7,22% 2117
Löneskatt på pensionsdelen 24% 254 kr
Summa löneostna på en månad   41.217 kronor

Traktamente 22 dagar/månad      4400
Milersättning: Omöjligt att beräkna med säg att de kör i snitt en mil per arbeta timme                  3071
Övernattningar: Lika svårt men räkna med 300 kr/natt
                                                 6600 kr
Totalt ger det kostnader på 55.288 i månaden på en man.
Intäkter 350 kr timmen * 166 timmar är 58.100 kronor.

Varje gubbe ger er en vinst på 2812 kronor på en månad vilket inte ens räcker till att betala de skyddskläder de behöver och ännu mindre att orka med att stå för sjuklöner mm. I princip kan man säga att har ni tur så slipper ni betala till för verksamheten med egna pengar men någon vinst blir det inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-11-21, kl 14:28

username

Sophia

Inlägg: 2

ja, det var ju inte mycket...
har enfundering till har två gubbar som har egen firma som vi ska hyraut för 350:- tim st och sen ska vi betala dom 200:-timst och dom betalar sj skater, pensioner boende och resor mm så då återstår det ju 150:- tim hur skattar vi den delen?
hoppas någon förstår hur jag menar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat