Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Hobby verksamhet

Inlägg 1 av 6

2005-01-07, kl 19:13

username

Göran
Karlsson

Inlägg: 2

Hobby verksamhet

Jag är arbetslös men får många erbjudanden om att jobba då och då i mindre färetag som inte vill anställa.

Hur är det enklaste sättet att ta betalt för de jobb jag gör, det ska påpekas att det inte går att driva det på heltid än.

Kan jag skicka faktura utan vidare ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-01-07, kl 22:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nej! Ta kontakt med mig [email protected] sa far du lite mer info.
Lars
Abi Design
Start av foretag och ekonomistyrning
PS ater fran Lettland den 15 jan

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-01-07, kl 22:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nej! Ta kontakt med mig [email protected] sa far du lite mer info.
Lars
Abi Design
Start av foretag och ekonomistyrning
PS ater fran Lettland den 15 jan

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-01-07, kl 23:28

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

Registrera en enskild firma och ansök om F-skatt-sedel (eller FA om du har tänkt ha en "vanlig" anställning ibland också). Om du jobbar åt enbart 1 företag så kan skattemyndigheten ha invändningar, dvs då liknar det en vanlig anställning. Men om du har, eller kommer att ha, flera olika uppdragsgivare så ange det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-01-08, kl 15:03

username

Göran
Karlsson

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Registrera en enskild firma och ansök om F-skatt-sedel (eller FA om du har tänkt ha en "vanlig" anställning ibland också). Om du jobbar åt enbart 1 företag så kan skattemyndigheten ha invändningar, dvs då liknar det en vanlig anställning. Men om du har, eller kommer att ha, flera olika uppdragsgivare så ange det.


Finns det någon kontroll senare att jag verkligen jobbar åt de företag jag skriver upp??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-01-12, kl 19:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns ingen koll med automatik, däremot kan man råka ut för en stickprovskontroll. Det är inte det att du ska jobba åt de företag du skrivit upp som man kollar då utan just det faktum att du inte bara har en uppdragsgivare så att du i själva verket är anställd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat