Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

hobbyverksamhet

Inlägg 1 av 4

2005-04-09, kl 23:02

username

Stina
Lindgren

Inlägg: 12

hobbyverksamhet

Finns det någon viss summa man inte får överskrida om man har hobbyverksamhet?
Jag håller på med konst och undrar om det skall räknas som hobby eller om jag skall regestrera företag?
Jag har ringt skatteverket men inte fått något riktigt svar tycker jag.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-04-09, kl 23:03

username

Stina
Lindgren

Inlägg: 12

Kan tillägas att det handlar mest om porträttmålning alltså en tjänst. (dock är det inget jag tjänar mycket på)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-04-10, kl 00:56

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är inte summan du tjänar som avgör om det är hobby eller ej utan avsikten med det du gör. Om du håller på med porträttmålning för att tjäna pengar, om du tänker fortsätta att hålla på med det och om du själv bestämmer över när och hur du ska måla så är det näringsverksamhet annars inte.
Skattemässigt är den enda skillnaden mellan hobby och näring egentligen momsen där du i hobbyverksamhet inte blir momsregistrerad förrän din omsättning överstiger 30.000. Egenavgifter och skatt på resultatet är annars detsamma med det undantaget att underskott i hobby inte kan rullas vidare hur länge som helst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-04-10, kl 17:16

username

Stina
Lindgren

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Eftersom du som konstnär inte behöver momsa om du omsätter under 300.000 kr/år har du som jag förstår inget att förlora ekonomiskt på att skaffa F-skatt. (Bortsett från bokföringskostnaden om du inte fixar det själv.)



Jaha det visste jag inte om ännu. Varför är det såhär? och vart kan man läsa om det?

tack för era svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat