Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Hur börjar man.

Inlägg 1 av 8

2005-03-10, kl 09:10

username

Anders
Jonsson

Inlägg: 1

Hur börjar man.

Jag har en idé på en pryl inom golfsporten.Den ska tillverkas i plast och räknar med att kunna säljas i ca 10000 ex till en början.
Nu är det bara det att jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att först patentskydda den och sen få den i tillverkning.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-03-22, kl 15:12

induscorp

induscorp

Inlägg: 3

Hej!

För info om patent, pröva
http://www.prv.se/

För info om prototyp, kontakta ngt företag som tillverkar modeller/prototyper i plast. Testa att söka på gula sidorna. Jag fann ett företag i malmö som heter "ALT Modeller AB" som kanske kan hjälpa dig. Alternativt, sök runt den ort du bor.

Mata in ordet "prototyp" i rutan "Rubrik/företag/sökord"

http://gulasidorna.eniro.se/

Mvh Mikael/Indus Corp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-04-13, kl 08:42

username

Niklas
Olsson

Inlägg: 1

Hej, Är det rent patent du är ute efter eller annat immaterialsrättligt skydd? dvs. rent patent är till för att skydda tekniska lösningar inte formen eller "hela grejen" så
beroende på hur väl genomarbetad din idé är så är nog inte patent det första du bör springa och ansöka om, är din idé däremot geonomarbetad, med kalkyler, marknadsplan patent analyser osv. så är ligger det ju lite närmare.
Mvh Niklas

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har en idé på en pryl inom golfsporten.Den ska tillverkas i plast och räknar med att kunna säljas i ca 10000 ex till en början.
Nu är det bara det att jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att först patentskydda den och sen få den i tillverkning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-04-18, kl 12:17

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Ett bra tips är att gå med i Svenska Uppfinnareföreningen eller en lokal avdelning, ex. Stockholms Innovatörskrets (http://www.stik.se) och fråga efter mer hjälp där.

Torsdagen den 21 april hålles ett kostnadsfritt seminarie om "Innovationsvägar i Sverige".
Onsdagen den 18 maj handlar det om finansiering “från uppfinning till innovation och bolagsbildning”
Onsdagen den 8 juni är det seminarium om patent, mönsterskydd och varumärken

Jag har själv arbetat med en produkt "golfpryl i plast" och du kan nå mig på STIK. Kontakta "info" via hemsidan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-04-19, kl 02:04

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Var själv med i Handens uppfinnarförening en gång i tiden och presenterade en av mina uppfinningar som dom skulle hjälpa mig med att få ut på marknaden. Iden ratades- senare kunde jag läsa att min idé uppskattades mer i Frankrike där den blev årets uppfinning. Det är så det kan gå. Hoppas du lyckas bättre, men lätt lär det aldrig bli.LarsStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-04-27, kl 08:10

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av:

Var själv med i Handens uppfinnarförening en gång i tiden och presenterade en av mina uppfinningar som dom skulle hjälpa mig med att få ut på marknaden. Iden ratades- senare kunde jag läsa att min idé uppskattades mer i Frankrike där den blev årets uppfinning. Det är så det kan gå. Hoppas du lyckas bättre, men lätt lär det aldrig bli.<br/>Lars<br/>Start av företag och ekonomistyrning<br />



Intressant, vad var det för uppfinning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-05-01, kl 02:15

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

I början av 80-talet var jag i Milano på Möbelmässa. hade vit skjorta med standardknappar, när en föll bort. att då haft en liten knapp med en liten pigg på som veks när den kommit igenom skjortan hade gjort livet lättare. Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-09-02, kl 00:48

username

Nicke
Ko

Inlägg: 3

Jag vill bara flika in med att det inte alltid är lönt att ta patent, ofta kan det bli en dyr historia, beroende vilka länder det ska täcka. Det kan räcka med att endast vara först ut på marknaden. Annars är det bara till att skicka iväg ritningar till en plasttillverkare ex. andren och söner http://www.andrensoner.se/
eller vill du komma billigare undan, hittar du en leverantör i asien.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat