Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Hur börjar man web shop? Vilka steg..?

Inlägg 1 av 12

2009-08-17, kl 09:22

amelia

amelia

Inlägg: 59

Hur börjar man web shop? Vilka steg..?

Jag undrar vilka steg det är från att amn har varor och har börjat sälja lite via blocket, tradera, kontakter m.m. till att ha en färdig fungerande webshop.Det känns som det är många steg - köpa in hyffsat stort lager, välja en bra hemsidelverantör, annonsera, sökord, betalfunktion, m.m.Men vad gör man först? Vart brukar det gå fel? hUR ÄR ETT BRA SÄTT ATT FÅ TRAFIK TILL EN LÅG KOSTNAD I BÖRJAN? Mycket tacksam för bra svar,

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2009-08-18, kl 22:46

username

Jari
Viirelä

Inlägg: 9

Du kan även se vad jag kan erbjuda dig på http://www.distansdata.nuMvh Jari

DistansData Webbyrå - E-handelslösningar och hemsidor
www.distansdata.nu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2009-09-08, kl 18:55

Kodmyran

Kodmyran

Inlägg: 5

Att starta en webbshop är precis som att starta en vanlig butik förutom att det är på nätet. Jag tror att ett misstag många gör är att inte göra någon ordentlig affärsplan eller några marknadsanalyser.

Det första steget bör alltså vara att helt enkelt göra en affärsplan för företaget och undersöka marknaden. det är även här du funderar över hur du ska marknadsföra dig, och varför dina kunder ska handla av just ditt företag.

Därefter kan du börja leta grossister och webbutiksleverantörer. Du behöver också betalfunktioner i butiken, oftast behöver du då ett inlösenavtal med en bank och sedan med en betalväxel som förmedlar transaktionerna.

Hoppas att jag hjälpt dig litegrann.

Sökmotorvänlig e-handelslösning med snabbkassa, inbyggt lager och beställningsfunktion - Shop4sale från Kodmyran AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2009-09-09, kl 12:28

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 6

Det största misstaget är att inte göra en ordentlig marknadsanalys. Det finns ingen anledning att chansa med en internetbusiness eftersom du kan ta reda på allting redan innan du slagit upp dörrarna.

Finns det tillräckligt med trafik inom min bransch? Kommer folk verkligen att köpa det jag säljer? För hur mycket? Hur ser konkurrensen ut? Hur lång tid behöver jag på mig för att kunna konkurrera? Vilka sökord är lönsammast att satsa på?

Allt det här kan du ta reda på innan du startar butiken. Inte gissa eller uppskatta utan veta. Om du har sålt lite via Blocket, Tradera etc är ju en bra start, då vet du iaf att det finns folk som vill köpa.

Om du vill hålla nere kostnaderna och äga och kontrollera din butik själv sedan och inte förlita dig på någon annan, är det bäst att köpa ett eget domännamn, skaffa webbhotell och sedan installera ett kostnadsfritt webbutik-system på ditt egna webbhotell. Magento är en väldigt bra gratisbutik, Wordpress + butiksplugin likaså. Det finns mängder med guider på nätet, en installation är inte speciellt krånglig numera.

Som betalningslösning kan du använda PayPal till en början, det är gratis att skaffa konto och du kan ta emot kortbetalning med VISA, MasterCard och AmericanExpress utan startavgifter, det dras endast några få procent per transaktion. Att flytta pengar till/från din bank är också busenkelt. När du fått upp omsättningen och har bättre råd kanske du tycker det är bättre att flytta över till betalningsväxel + bankkonto. Då behöver du också skaffa ett SSL-certifikat till ditt webbhotell för säker dataöverföring, kostar några hundra per år.

När det gäller trafik får du antingen betala med pengar eller med tid. Med pengar är det lätt, annonsera med t.ex. Google Adwords och du har trafik direkt. Mät sedan noga, testa dig fram och korrigera.

Om du hellre lägger ner tid än pengar handlar det om att identifiera bra sökfraser där du har möjlighet att konkurrera, men som fortfarande ger bra trafik med betalande kunder till din webbplats. Sedan optimerar du din webbplats för dessa fraser genom att skriva bra och relevant innehåll som matchar sökfraserna, och ser till att andra webbplatser på nätet länkar in till din. Du kan också sprida ditt ord via diskussionsforum liksom på nätverk såsom Facebook.

Att hitta rätt sökfraser är också något du kan ta reda på innan du startar din butik.

Det kanske också går att få leverantören av dina produkter att skicka dina beställningar direkt till dina kunder, på så sätt behöver du inte ens ha något lager.

Möjlig startkostnad är således runt 100kr för domännamn + 50-100kr/mån för webbhotell om du kan göra det mesta själv eller har någon som kan hjälpa dig med det tekniska. Vi lever verkligen i fantastiska tider.

Jonas
http://www.mjmediaweb.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2010-04-20, kl 17:59

username

Anton
Wiklund

Inlägg: 5

Tja, här har jag lite tips på hur man kommer igång med webbshop om man har liten plånbok :)

WEBBSHOP:
Hyr inte en webbshop. En livstids licens av Ex Cubecart (cubecart.com) kostar ca 1.000kr som du senare kan bygga ut när du är varm i kläderna och ekonomin är bättre med oändligt mycke funktioner.

SEO:
Med cubecart följer automatiska SEO verktyg. Vad som dock hjälper dig bäst om du vill få trafik från ex Google till din shop är att du har bra utförliga produkt texter. Annonsera inte för än du vet att din shop fungerar väl och du har ett brett sortiment.

BETALNING:
Väl ett betal alternativ ex PayPal med Kreditkort i början där du inte betalar några månadsavgifter (som Jonas skriver)
Senare när du får en stadig ekonomi kan du utöka dina betal alternativ.

Anton - art director
www.Waytons.com - E-handel och Webbshop Design

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2010-04-20, kl 20:03

Framtidsfabriken

Framtidsfabriken

Inlägg: 54

Ja....håller defenitivt inte med de föregående.....

Problem 1 : ta fram en professionell e.butik
Problem 2 : drift/ uppdatering
Problem 3 : om det blir fel!!!

Hyr allt från oss : www.framtidsfabriken.se

du behöver inte bekymra dig för några som helst problem....vi driftar din webbshop efter dina önskemål...

- ingen startavgift
- ingen uppsägningstid
- 100& nöjd garanti.

Välkomna
Framtidsfabriken.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2010-04-20, kl 20:20

username

Anton
Wiklund

Inlägg: 5

En objektiv reflektion,
Varför hyra en webbshop för nästan 600kr/mån när du kan köpa en livstids license av ex Cubecart för ca 1000kr eller Cubecart 3 som är gratis?

Är dessutom övertygad den webbshopen har fler funktioner.

Förövrigt tar de flesta webbhotellen dagliga backuper, du behöver inte betala någon för att göra de.

Anton - art director
www.Waytons.com - E-handel och Webbshop Design

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2010-04-20, kl 21:08

username

Simon
Edström

Inlägg: 6

Hej!

Tänkte ge mig in i diskussionen. Jag representerar Revenza som erbjuder E-Handelslösningar.

Vi erbjuder Gratis en webbshop som du kommer igång med på cirka 60 sekunder. Vi sköter även driften av shopen så något webbhotell behöver du inte köpa av någon annan.

Som många är inne på så rekommenderar även jag PayPal eller våran svenska motsvarighet Payson. Vi har i dagsläget inte stöd för PayPal men bygger löpande ut Revenza så med nya funktioner, och just PayPal är en funktion som kommer väldigt snart.

Många är skeptiska och menar på att vi inte kan vara gratis eftersom vi inte tjänar några pengar då. Det vi hoppas på det är att du blir nöjd med oss som leverantör och att du vill ha någon anpassning, kanske vill du koppla ihop webbshopen till bokföringsprogrammet? Många av våra kunder vill göra så att produkterna hämtas automatiskt ifrån deras leverantörers hemsida. Det är sådna mer tjänster vi tar betalt för. Men är du nöjd med gratis varianten så behöver du inte köpa några extra tjänster och vi kommer inte tjäna en krona på dig.

Så självklart ska Du testa och starta en webbshop på http://www.revenza.se
Vi är ett svenskt system som är lätt och förstå sig på.

Är det några frågor så ring mig jätte gärna på 026-420 1230 eller maila på [email protected] så hjälper jag dig

Mvh
Simon Edström

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2010-04-21, kl 09:19

Framtidsfabriken

Framtidsfabriken

Inlägg: 54

Att hyra en internetbutik, är ju inte så att du endast hyr Internetbutiken
du hyr en hel tjänst...

Det är oftast två saker företag som ska göra en webbsatsning tänker på.

1. Kostnaden för att ta fram webbsidan/E-butiken
2. Drift/underhåll/uppdateringar/uppdat. grafik mm

Hur du hos oss, så sköter vi allt åt dig, du hyr inte alltså bara E-butiken,
du hyr hela Internet satsningen...

www.framtidsfabriken.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2010-06-29, kl 19:46

username

Kajsa
Ramberg

Inlägg: 2

Hej Jonas och alla andra!

Jag har nyligen startat en enskild firma som tillverkar smycken och behöver en hemsida och en webb shop där jag vill presentera företaget och dess vision, produkterna, och visa foton från utställningar samt foton på unika smycken som inte är till salu. Vidare vill jag att man ska kunna lägga in text för att ange titel, material, mått och vikt. Jag vill också att man ska kunna få upp förstoringar av foton så att de täcker hela skärmen när man klickar på dem. Jag ogillar de flesta andra webshoppar jag sett då man inte ser produkterna ordentligt.

För några dagar sedan hade jag dock aldrig hört talas om ett webb hotell så det är minst sagt svårt. Då jag i princip inte har några pengar och ingen verkstad denna månad så tänkte jag göra allting själv. Jag funderar starkt på att hyra ett webb hotell av host gator och köpa en .se-domän på loopia tex. .com domänen är tyvärr upptagen. Vidare tänkte jag använda mig av wordpress och deras butiksplugin som Jonas skrev om.

Jag undrar således om det jag beskrivit ovan är möjligt med dessa program? Jag har också en del frågor som jag inte lyckats hitta svar på på host gators hemsida, vilket kanske dock beror på att jag inte vet var jag ska leta någonstans. Jag undrar i vilket fall:
1. kan man göra en stilren hemsida med webshop typ evfa attling med dessa program? (många webshoppar ser så plottriga ut och har en massa loggor på sidan. )
2. kan denna butiksplugin hantera flera språk?
3. kan den hantera flera valutor?
4. kan den kopplas till affärssystem? (mindre viktigt än så länge då jag inte har ngt sådant)
5. kan den ses av alla datorer även den som inte kan läsa java?
6. är den uppbyggd med ”frames”? Jag vet inte vad detta är för ngt men lästa någonstans att det var dåligt ur sökmotoroptimeringssynpunkt av någon anledning jag inte minns.
7. vad är det för skillnad på wordpress, oscommerce och cubecart 3 ur användarsynpunkt?

Om du/ni har svar på någon av dessa frågor vore jag väldigt tacksam. Jag undanber mig dock reklam. Jag har i alla fall inte ens råd att lägga 1000 spänn på att köpa cubecart så det är ingen idé.

Mvh/

Kajsa

"...because you´re somebody!"

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2