Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra en Kundfodran som blir betald året efter?

Inlägg 1 av 4

2005-01-18, kl 11:35

flensborg

flensborg

Hur bokföra en Kundfodran som blir betald året efter?

Jag har en kundfodran som jag vet kommer att bli betald i februari i år men det avser en tjänst jag har gjort under 2004 och därför borde det vara en inkomst för 2004. Hur bokför jag detta? Interimsfordringar 1790 debit och Kundfodringar 1510 kredit? Hur blir det då, när pengarna kommer in och hur deklarerar jag detta på N1-blankdetten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-18, kl 12:25

foretagande

foretagande

Principiellt ska du bokföra intäkten i debet på 1790 precis som du säger men naturligtvis kreditera 3041 försäljning av tjänst. Det är ju för att kunna boka upp intäkten som man måste ha ett tillfälligt motkonto iform av ett interimskonto. Denna bokning görs alltså under 2004. När du sedan skriver fakturan under 2005 debiterar du som vanligt kundfordringar (eller banken direkt om du inte bokar över kundfordringar). De bokningar du gör i kredit är som vanligt 2610 utgående moms men istället för att kreditera försäljning av tjänst så krediterar du interima fordringar (1790).
Nu säger du däremot att du deklarerar på N! och då ska du inte alls bokföra interimsfordingarna. Istället ska du ta upp intäkten i ruta 180 på blanketten i år och sedan nästa år dra av den i ruta 181. Vad som händer är att du ökar dina intäkter med detta belopp i år i deklarationen. Nästa år finns intäkten med bland de bokföra intäkterna men då minskar du resultatet genom att dra av summan i deklarationen. Verkar det krångligt? Om du istället deklarerar på N2 så slipper du dessa justeringar i deklarationen utan gör allt i bokföringen och använder bara deklarationen till justeringar som avser bla ej avdragsgilla kostnader och förmåner, samt naturligtvis bokslutsdispositioner.
Jag har lovat att lägga upp en lathund för bokslutsarbetet/årsavslutet på min hemsida och den kommer upp denna vecka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-18, kl 13:00

flensborg

flensborg

Tack för ditt svar! Jag har dock skickat fakturan under 2004 och just nu så ligger den bokförd på Intäkt resp. Kundfodran. Så skall jag föra den från Kundfordran till Interimsfodran då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-01-18, kl 23:00

foretagande

foretagande

Nej, i sådana fall ska du bara låta den vara. När kunden sedan betalar så debiterar du banken och krediterar kundfordran.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat