Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Hur man vet man ...

Inlägg 1 av 3

2005-04-27, kl 21:39

username

Anahita
Solimanaznavi

Inlägg: 3

Hur man vet man ...

om någon har patent på en sak?

Efter att ha letat under en lång period efter en produkt i Sverige som inte finns, har jag funderat på att skapa den här produkten själv. Dock var det någon som sa till mig att den här idéen som jag har redan finns i Usa.

Hur vet man egentligen om något redan existerar? Eller i fall någon har patent på de? För så som jag förstått behöver man väl inte nödvändigtvis ha patent på en produkt bara för att den finns?

Om en affärsidé inte slår igenom i ett land ( I det här fallet Usa) kan man göra en "affär" på produkten i Sverige? Eller får bara den som har patent marknadsföra den? Oberoende land?

Det blev väldigt svammligt, hoppas ni förstod.

//Anna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-05-11, kl 20:33

username

Anna
Bäckelin

Inlägg: 7

Hm, lite svmmligt var det nog. Men vad gör det. :) Har du kollat prv? (Patent- och registreringsverket) www.prv.se

Mvh

Tereza

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-02, kl 00:34

username

Nicke
Ko

Inlägg: 3

Om produkten finns och inte är patenterad är det fritt fram att ta fram en likadan produkt. Men om den är patenterad får du inte ta fram produkten i det land där den är patenterad, dvs om det finns ett patent i USA och inte i Sverige kan du ta fram en produkt i Sverige men inte i USA. Är det större företag som tar patent brukar de ta världspatent, lite beroende på vad det är för produkt.
För att söka patent eller få ideér gå inte på
http://se.espacenet.com/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat