Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur Mycket Skatt?

Inlägg 1 av 11

2007-06-02, kl 10:26

username

Mathias

Inlägg: 1

Hur Mycket Skatt?

Jag ska starta en enskild firma där jag själv ska vara kunsult och hyra ut mig själv till ett företag. Jag räknar med att dra in i runda slängar 45000kr i månaden.

Det jag undrar är, hur mycket kommer att bli kvar efter det. Jag har läst att man ska betala egenavgift och schablonavdrag, men på vissa stället där jag läst det har de sagt att de är samma sak?
Sen undrar jag hur det är med momsen när man hyr ut sig själv genom sin egna firma betalar man moms och i så fall hur mycket?

Hur mycket får jag kvar efter mina 45000?

MVH Mathias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2007-06-02, kl 11:49

stifor

stifor

Inlägg: 386

Hur mycket du får kvar är beroende av flera saker, tex var du bor, andra eventuella inkomster, antal karensdagar, ifall du avsätter till periodiseringsfond och/eller expansionsfond.

Ifall du bor i Stockholms län, Vallentuna kommun, Eds församling, är medlem i svenska kyrkan, inte har några andra inkomster och har 0 karensdagar får du med nuvarande skattesatser behålla 286.900 per år (23.908 per månad).

Ifall du dessutom gör maximal avsättning till periodiseringsfond fär du behålla 379.480 per år (31.623 per månad).

Det här kan du få beräknat med dina riktiga uppgifter i eFRedo som är ett bokförings- och faktureringsprogram som dessutom har den unika egenskapen att det ger ett skatteuträknat resultat.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2007-06-02, kl 13:28

antonio

antonio

Inlägg: 240

Har en känsla av att du inte reducerat den ursprungliga summan med momsen.

Om inkomsten är 45000 inklusive moms är din intäkt 45000*0,8

Låt oss säga att du inte har några kostnader och din vinst är samma som ovanstående. Låt oss även säga att du efter alla avgifter etc. behåller ca 55%.
Blir ca 18000 per månad som du får i plånboken från den verksamheten.

Det finns ett antal trådar om enskild näringsidkare, uppdrag och arbetsgivare. Tyvärr tror jag att skatteverket kan se dig som anställd eftersom du bara har en tänkt kund. Du får ta reda lite mer på vad som gäller.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2007-06-02, kl 23:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

3 st kunder behöver du minst ha och den högsta ska ha under 80 av din kapacitet. Så var det tidigare, vet inte om det ändrats på sista tiden,

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2007-06-02, kl 23:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

PS 80%

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2007-06-02, kl 23:55

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Antonio Andersen Toledo:
Om inkomsten är 45000 inklusive moms är din intäkt 45000*0,8
Om inbetalningen är 45000 är intäkten 80% av detta. Om inkomsten däremot är 45.000 är intäkten detsamma. En inkomst kan aldrig vara inkl moms eftesom momsen bara är en likviditetspost och aldrig berör varken kostnader eller intäkter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2007-06-03, kl 09:19

antonio

antonio

Inlägg: 240

Karin Jönsson:
Antonio Andersen Toledo:
Om inkomsten är 45000 inklusive moms är din intäkt 45000*0,8
Om inbetalningen är 45000 är intäkten 80% av detta. Om inkomsten däremot är 45.000 är intäkten detsamma. En inkomst kan aldrig vara inkl moms eftesom momsen bara är en likviditetspost och aldrig berör varken kostnader eller intäkter.
Så var det , 3 begrepp att hålla reda på där men läsaren förstår nog syftet :) 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2007-06-03, kl 10:15

antonio

antonio

Inlägg: 240



Lars Arenander:


3 st kunder behöver du minst ha och den högsta ska ha under 80 av din kapacitet. Så var det tidigare, vet inte om det ändrats på sista tiden,



Vet du var man bör vända sig till om man vill hitta mer information om detta? Funderar starkt på att bli egen företagare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2007-06-03, kl 11:06

stifor

stifor

Inlägg: 386


Antonio Andersen Toledo:
Lars Arenander:
3 st kunder behöver du minst ha och den högsta ska ha under 80 av din kapacitet. Så var det tidigare, vet inte om det ändrats på sista tiden,Vet du var man bör vända sig till om man vill hitta mer information om detta? Funderar starkt på att bli egen företagare.
Nu var det ju inte det här som den här tråden skulle handla om, men när det nu tydligen blivit så...

Den här typen av kommentarer från Lars Arenander och Antonio Andersen Toledo kan skrämma bort personer som tänker dra igång en egen verksamhet.

Man kan utifrån dessa tro att skattemyndigheten ägnar sig åt kontinuerlig storskalig kontroll av enskilda firmor och löpande vill se vilka de fakturerar, naturligtvis är det inte så. Ifall man har fått F-skattesedel så har inte skattemyndigheten sen minsta aning om hur många kunder man har.

Bedriver man konsultverksamhet så är det mycket vanligt att bara ha 1 kund åt gången, ville skattemyndigheten sätta dit dessa skulle de ha en målgrupp på 1000-tals i landet.

Det finns även en bestämmelse om att näringsverksamhet inte får vara anställningslik, skulle detta kontrolleras och beivras skulle i princip alla bemanningsföretag (Poolia, Manpower etc) få slå igen.

Så kontentan är: Det finns bestämmelser i teorin, men de tillämpas inte i praktiken. Det är pga att ingen tycker att de är rimliga.

Har ni som skriver det här några kända fall där skattemyndigheten gått in och stopat någon pga ovanstående?

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2007-06-03, kl 11:21

antonio

antonio

Inlägg: 240

Lite motsägelsefullt tror du inte att jag med detta i bakhuvudet ändå funderar på att dra igång egen verksamhet. Lyckas du övertyga mig om att det är fullständigt ok att maskera anställning så är det bara goda nyheter för min del. Men jag tänker inte ägna mig åt tvivelaktig verksamhet för att skatteverket med störst sannolikhet inte kommer att bry sig.


12 månader är en lång löptid varpå man kan ha en kund i taget per månad och ändå vara uppe i 12 kunder totalt under räkenskap. Men som framstår av det ursprungliga inlägget verkar det handla om just maskerad anställning.

Regler finns, om man sen inte vill följa dessa för att de i praktiken är svåra att hålla koll på eller uppmärksammas är upp till var och en. Om det är lagbrott så kanske du inte bör uppmuntra till det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2