Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Franchise

Hur mycket tjänar man ungefär?

Inlägg 1 av 7

2007-05-28, kl 23:51

mickegson

mickegson

Inlägg: 111

Hur mycket tjänar man ungefär?

Hur mycket tjänar man ungefär då man äger en franchisebutik så som ATG eller 7-eleven? jag vet att det skiljer mycket, men på ett ungefär.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-11-26, kl 02:24

Hollywood

Hollywood

Inlägg: 14

5000

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-12-20, kl 03:14

username

Medlem
#39256

Inlägg: 5

Laban Andersson: 5000 haha

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2008-12-20, kl 17:58

username

Medlem
#610

Inlägg: 14

Just 7-elevn och pressbyrån har det ju varit mycket skit med.
Är det något som tyder på att det negativa har ändrats?

Enligt en bekant som var med och byggde upp konceptet var det ingen franchise-tagare som tjänade några pengar på hans tid.

Intressant fråga, för jag var lite intresserad av att söka en franchising på Pressbyrån, men avstod p g a allt skitsnack. Nån som vet nåt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-12-20, kl 23:54

username

Medlem
#39256

Inlägg: 5

Köp/hyr en kiosk istället eller mindre livsmedelsbutik och gör den skitbra.  Många stammisar och du får koll på ekonomin. Har du erfarenhet från branchen, jobbat med konfektyr, livsmedelsprodukter, tobak, tidnigar etc? Franchising är bra men ska det vara jävligt bra ska du vara med och starta kedjan istället för att ge bort stor del av vinsten för ett namn. Skitsnack är det alltid om dessa storbolag ofta för att naiva människor inte läser avtalen och inser att man inte blir miljonär direkt. finns dock dom som tjänar en fin slant men det beror delvis på att tid att spendera dom är knapp. Och media vinklar i sina repotage..allt hänger till slut på DIG och din personlighet, för ju bättre du är på att skapa relationer med dina kunder destå mer betalt kan du få för snuset, godiset, tandborsten, korven och cocosbollarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2009-01-19, kl 14:43

username

Maarit
Markkanen

Inlägg: 3

Franchising som koncept är bra men hur mycket man tjänar beror helt på den som är franchisetagare + vad som står i avtalet. Olika kedjor har olika avtal på vad som ska betalas för och vad som ingår. Vill du veta med finns det flera samordningsorgan inom franchising som kan berätta mer tex Svenska Franchisingföreningen. Om du har för avsikt att gå in i ett franchisingkoncept så skulle jag vilja ge dig rådet att gå igenom det ev. avtalet med den mest kritiska personen du känner och skriva ner alla frågor som dyker upp när ni diskuterar avtalet och gå igenom de frågorna och se till att du får svar på dem innan du skriver på. Det är oerhört lätt att missa något när man läser själv, även för den som är van att läsa avtal.
Men Fredrik Nordin ovan har helt rätt! Det är betydligt enklare att tjäna pengar på att göra sin egen verksamhet istället för att betala för varunamn/koncept genom franchising. Oavsett vilket avtal det gäller så ska ju de ha betalt för det. Då ser jag iaf att det är bättre att korta ner mellanleden vilka som ska ha betalt och istället försöka förhandla med olika leverantörer direkt istället.
Hoppas du fick lite mer kött på benen.
Lycka till!
/Maarit.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2009-01-23, kl 11:54

Ola K

Ola K

Inlägg: 20

Jag måste nog säga att ett genomtänkt och vettigt franchiseavtal är kanon om man vill undvika barnsjukdomar och misstag. Jag har varit franchisetagare i fem olika kedjor och är på väg in i den sjätte. Gemensamt för dessa kedjor är dock att det har varit nya branscher för mig, och utan ett genomarbetat koncept och utbildning från en kedja hade det gått illa i flera fall. En franchisegivare har (i de flesta fall) arbetat fram och utvecklat sitt koncept baserat på erfarenheter och noggranna studier.

Jag har på nära håll sett konkurrenter som öppnat i närheten, utan kedjeanslutning, och 16 månader senare tvingats kasta in handduken. Själv har jag aldrig ens varit i närheten av en betalningsanmärkning. Varför denna skillnad? Tja, jag såg tydligt vilka fel konkurrenten gjorde. Jag hade säkert gjort liknande misstag om jag inte hade haft facit i hand i form av ett koncept och en franchisegivare som gav goda råd.

Men: Kioskverksamhet som 7-Eleven och PB skulle jag dock akta mig noga för, bl.a. p.g.a. att varumärkena inte innebär några direkta mervärden och att öppettiderna/arbetstiderna suger. Hur avtalen ser ut har jag ingen aning om men nog har även jag hört att de inte ska vara bra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat