Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Teknik

Hur stort webhotell behövs ?

Inlägg 1 av 11

2005-03-17, kl 18:52

username

Therese
Dahlgren

Inlägg: 6

Hur stort webhotell behövs ?

Jag funderar på att starta webannons företag, liknande blocket med tillåtelse med upplägg av privata bilder.

Är det smartare att fixa en egen server så det blir obegränsat utrymme?

Om i sådanafall krävs väl en hel del underhåll o vad händer om servern kolappsar? Man har ju en kundkrets som inte får ut sina annonser.

Ja alla tips är välkommna..

/Therese

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-03-17, kl 19:23

username

Ingemar
Sandberg

Inlägg: 11

Ja du kan ju fast du har egen server aldrig få obegränsat utrymme, satsa på ett billigt webbhotell först och se om din affärsidé verkligen håller, det finns tyvärr allt för många köp och sälj sajter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-03-17, kl 22:44

username

Mattias
Välimaa

Inlägg: 2

Håller med ingosoft.. Satsa på ett billigare hotell först. Om det blir utrymmeskrävande i framtiden kan du fixa ställa in en egen dator någon av de större webhotellens serverhallar, där de sedan tar backuper och sådant.. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2005-03-18, kl 07:01

username

Therese
Dahlgren

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Ja du kan ju fast du har egen server aldrig få obegränsat utrymme, satsa på ett billigt webbhotell först och se om din affärsidé verkligen håller, det finns tyvärr allt för många köp och sälj sajter.



Tack för tipset, ja det finns många köp o sälj sajiter men min ide blir enda på marknaden. Kan du Rekomendera något webhotell?

/Therese

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-03-18, kl 07:03

username

Therese
Dahlgren

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Håller med ingosoft.. Satsa på ett billigare hotell först. Om det blir utrymmeskrävande i framtiden kan du fixa ställa in en egen dator någon av de större webhotellens serverhallar, där de sedan tar backuper och sådant.. Lycka till!



Ja ska no göra så tack för tipset. Men har du något webhotell att rekomendera?

/Therese

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-03-18, kl 10:12

username

Rebecca
Hedqvist

Inlägg: 38

Jag använder mig utav www.box.se och de är jag väldigt nöjd med. Annars har jag hört att www.b-one.net ska vara bra, men det finns ju så många.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2005-03-18, kl 15:46

username

Johan
Ericsson

Inlägg: 12

Hej

Enligt tidningen Internetworld nr 2/2005 är det Loopia som har Sveriges bästa webbhotell. Vi använder dem för oss och våra kunder och än så länge har det inte varit något strul. Även IT-norr har vi använt och det har funkat bra.

Ett tips är det kan löna sig med några tior mer i månaden än de allra billigaste webbhotellen för att få ett webbhotell med bra support, tillgänglighet och säkra backuprutiner mm. Webbhotellskontots storlek tycker jag inte är det viktigaste, för det brukar vara billigt att lägga till mer utrymme om man drar över.
Men kostar det över 100 kr/månad så finns det helt säkert bättre alternativ.

Johan, ovation.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-03-21, kl 03:16

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Om du ska bilder så kommer du att behöva mycket utrymme och då är Loopia inget alterntiv eftersom de då kommer att kosta din en hel del pengar som är onödiga att lägga ut när du bara testar om din idé håller eller inte. Loopia har många dolda kostnader, t.ex. att databas inte ingår i grundpaketet vilket det gör på i stort sätt alla andra webbhotell.

B-one kan vara ett alternativ när du ska testa. Mycket utrymme och billiga. Jag skulle nog hellre välja surftown.se i ditt fall. De kan erbjuda mer funktionalitet än vad B-one kan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2005-03-21, kl 03:20

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Tidningen Internetwords undersökning av webbhotell kan ni ta med en nypa salt. Deras test går i princip ut på att de under en begränsad tid skickar anrop till ett antal webbhotell och sedan kontrollerar om de får svar.

Det undersökningen visar är att vilka webbhotell som fungerade bra under just denna test. Bara någon vecka efter denna test hade t.ex. Loopia jätteproblem. Hade det hänt några veckor tidigare så hade Loopia fått dåligt betyg.

Det blir lite slumpen som avgör det hela. Alla webbhotell kommer för eller senare att råka ut för problem. Det kan de nog inte garantera sig mot. Det viktiga är då kanske hur pass fort de kan åtgärda problemen. Det har jag dock aldrig sett några tester på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2005-04-01, kl 20:38

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

>>Det kan de nog inte garantera sig mot.

Det beror ju på vad du menar med "gardera". Alla råkar ut för problem förr eller senare ja men att man inte kan göra någonting för att gadera sig mot problem är ju inte sant. Det är typ en enorm skillnad i tillgänglighet mellan redundata lastbalanserade lösningar som är anslutna till två eller fler internetlinor jämfört med singelservrar som är anslutna via en singellina.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2