Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hyra lägenhet av mig själv

Inlägg 1 av 3

2015-12-06, kl 13:37

Frågvis

Frågvis

Inlägg: 1

Hyra lägenhet av mig själv

Hej,

Kan jag göra några avdrag i det här scenariot?

Jag och min mamma äger tillsammans en bostadsrätt (hon äger större delen av den). Ingen av oss bor där och jag har inte varit skriven där på 1,5 år. Idag hyrs den ut ii andrahand men nu ska hyresgästen flytta. Istället för att ta in en ny hyresgäst funderar jag nu på om jag kan använda lägenheten som kontor i min enskilda firma som jag jobbar heltid med. Det är en liten etta och det kommer inte finnas säng, tv etc så den kommer alltså inte alls fungera som bostad överhuvudtaget.

Just nu arbetar jag hemifrån, men är på jakt efter någon form av kontor på annan plats, och då avgiften för lägenheten inte är dyrare än vad ett kontor kostar i stan så började jag fundera på om det här är en lösning.

Vad säger ni?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2015-12-09, kl 18:04

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Ja absolut går det bra, här nedan är en länk som kan ge dig nyttig info

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/uthyrningavbostad/tillarbetsgivareegetbolag.4.233f91f71260075abe8800033587.html

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2016-02-06, kl 10:30

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Jag skulle inte uttrycka mig så säkert som Stoffe03 gör. I princip bör det i och för sig gå, men du bör tillskriva Skatteverket med din fråga och få ett skriftligt svar. Exempel på vad som kan bli krångligt är att om HELA bostaden som är avsedd för bostadsändamål plötsligt blir ett kontor så är det inte säkert att samma regler gäller som när man använder ett rum i egen bostad där man bor. Är det t.ex. tillåtet att omvandla lägenhet till kontor där du har bostaden? Ändras skattereglerna, avdragsregler, bankens låneregler, osv.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat