Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Hyra ut sig själv till arbetsgivare?

Inlägg 1 av 11

2005-09-28, kl 16:19

nforsman

nforsman

Inlägg: 21

Hyra ut sig själv till arbetsgivare?

Hej, jag har en fundering. Jag är utbildad undersköterska och jobbar inom äldreomsorgen i min hem kommun. Är det möjligt att starta en firma som hyr ut mig själv till ex. kommunen? Kommunen tjänar ju på det också på så sätt att dom slipper bet. soc. avgifter samt att dom får ju tillbaka momsen på det dom betalar som "lön" till mig, så det borde väl inte vara omöjligt... det kanske är en dum sak att göra, jag vet inte.

MVH/Niclas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-09-28, kl 19:04

tbsmeden

tbsmeden

Inlägg: 1

Tänker DU inte betala några socavgifter eller ???
har du någon aning om hur skatter och sådant fungerar? Ska du köra eget ska du betala in dina soc avgifter själv
plus lägga på moms skattemässigt blir det inte billigare för din kommun däremot slipper dom sjuklön till dig när du är sjuk plus att du blir lättare att sparka ut om det blir nedskärningar(du åker först)eller om du blir osams med dina chefer
Skaffa dig elementära kunskaper innan du gör något dumt!!
Hälsningar tbsmeden

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-09-29, kl 01:12

username

David
Gidlund

Inlägg: 23

Det räcker med ett simpelt svar där du förklarar hur det ligger till tbsmeden!! Detta forum har tillräckligt med otrevliga personer! Så, Lite trevliga svar så får vi alla det så mycket trevligare!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2005-09-29, kl 13:11

nforsman

nforsman

Inlägg: 21

Citat:

Ursprungligen postat av:

Tänker DU inte betala några socavgifter eller ???
har du någon aning om hur skatter och sådant fungerar? Ska du köra eget ska du betala in dina soc avgifter själv
plus lägga på moms skattemässigt blir det inte billigare för din kommun däremot slipper dom sjuklön till dig när du är sjuk plus att du blir lättare att sparka ut om det blir nedskärningar(du åker först)eller om du blir osams med dina chefer
Skaffa dig elementära kunskaper innan du gör något dumt!!
Hälsningar tbsmeden



Hej tbsmeden
Visst ska jag betala soc. avgifter och skatter, men det gör man vid årets slut. Momsar gör man varje månad + att jag kommer att (ifall det är så att kommunen går med på det) skriva ett avtal som löper på ett halv år eller ett år. Ex. jag jobbar nu 77% cirka 115 tim/mån. min fakturerings till arbetsgivaren ligger på 148:-/tim. exkl. moms vilket genererar i ungefär 17 020:-/mån. exkl. moms om jag väljer att betala ut lön till mig själv så får jag ungefär 9 272:-/mån. efter skatt och soc. avg. men väljer jag att göra ett eget uttag så får jag 17 020:-/mån.!! ifall att kommunen inte vill förlänga detta när avtalet går ut så går jag tillbaka till min ordinarie tjänst med ordinarie lön.
Man måste ju alltid se till att man får ett bra avtal ifall man ska ta å göra någonting sånt här, får man inte det så är det ju ingen idé att man gör det.

MVH/Niclas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-09-29, kl 21:47

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ett par saker du säger är fel och du är inte hjälpt av att ingen talar om det för dig redan nu.
För det första är hälso- och sjukvård en icke momspliktig verksamhet så någon moms ska du inte fakturera med och kommer heller inte att få lyfta om du själv gör några inköp.
För det andra, om du startar företag så måste du ha flera kunder, du kan inte driva företag och bara sälja dina tjänster till en kund, i synnerhet inte om du tidigare varit anställd där. Du kommer inte att vara så självständig gentemot denna kund så att du anses driva företag, utan det är fortfarande ett anställningslikt förhållande.
För det tredje, du blandar ihop lön och egna uttag. Endera driver du verksamheten som enskild firma/Handelsbolag/Kommanditbolag och då har du ingen lön utan alla utag du gör under året är privata uttag och du ska betala skatt och sociala avgifter på resultatet i företaget. Det endra alternativet är att du driver som AB och då kan du inte göra privata uttag utan då blir det alltid lön om du ska ta ut pengar ur företaget.
När det gäller enskild firma så stämmer det iofs att man betalar skatt och sociala avgiter när året är slut för det är först då man egentligen vet hur stort det faktiska resultatet (=inkomsten) blev. Nu innebär ju inte det att SKM inte vill ha in skattepengar under året, utan det innebär bara att de betalningar man gör under året (F-skattedebiteringen) är preliminär skatt, precis på samma sätt egentligen som när arbetsgivaren drar skatt. Du kan alltså inte ta ut alla pengar du fakturerar utan en del av dem kommer att gå åt till att betala din F-skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-09-29, kl 22:34

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det verkar i ditt fall som att det är bättre att inte starta företag. Det är en el del arbete med det förutom att myndigheterna är väldigt kritiska till att man gör något avdrag på inköpta saker. Det gäller även länsrätt som slaviskt följer skattemyndigens direktiv, och än värre kommer det att bli framöver.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2005-10-03, kl 15:43

username

Alla
Melissa
Melissa
Hedb

Inlägg: 30

Jag kan säga ganska lätt - det är omöjligt för att Skatteverket ska bara inte ge dig något F-skattsedel. Man måste ha minst 3 (eller fler) kunder för att starta företag, annars blir man bara anställd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-10-06, kl 20:35

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det stämmer med kundantal men det gäller under ett år. Man börjar ju med en kund och så fylls de på med flera. Om man inte direkt påtalar att man bara ska ha en kund ex. så visst får man F-skattsedel. en annan aspekt som har varit upp tidigare är att om man har några skulder hos kronofogden så tar man och går in på ditt konto och länsar det. Det kan vara bra att veta. Detta händer även om du gjort en överenskommelse med kronofogden om att så ej ska ske.
Det gäller att ta med alla aspekter innan man startar ett företag, även inrikning.

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2005-12-04, kl 15:56

username

Åke
Numelin

Inlägg: 34

Hej, din kalkyl är väldigt lågt räknad. Kostnaden NU för kommunen är runt 200 i timmen. Normalt när man öppnar något eget ska man räkna med ca 400 i timmen+den moms du inte tar på sjukvårdstjänster. Detta inkluderar utbildning, konferenser, resor material, lokaler etc. I ditt fall blir det lägre. Dock bör du räkna med i alla fall 250 i timmen för att få en dräglig tillvaro. Du får heller inte hyras in av din förra arbetsgivare förran 6 månader förflutit efter det du slutat (kringgås oftast). Lycka till, det är faktiskt en bra ide

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2006-08-04, kl 17:48

username

Eva
Remus

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej, din kalkyl är väldigt lågt räknad. Kostnaden NU för kommunen är runt 200 i timmen. Normalt när man öppnar något eget ska man räkna med ca 400 i timmen+den moms du inte tar på sjukvårdstjänster. Detta inkluderar utbildning, konferenser, resor material, lokaler etc. I ditt fall blir det lägre. Dock bör du räkna med i alla fall 250 i timmen för att få en dräglig tillvaro. Du får heller inte hyras in av din förra arbetsgivare förran 6 månader förflutit efter det du slutat (kringgås oftast). Lycka till, det är faktiskt en bra ide

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2