Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Hyra ut sig själv till arbetsgivare?

Inlägg 1 av 11

2005-09-28, kl 16:19

nforsman

nforsman

Inlägg: 21

Hyra ut sig själv till arbetsgivare?

Hej, jag har en fundering. Jag är utbildad undersköterska och jobbar inom äldreomsorgen i min hem kommun. Är det möjligt att starta en firma som hyr ut mig själv till ex. kommunen? Kommunen tjänar ju på det också på så sätt att dom slipper bet. soc. avgifter samt att dom får ju tillbaka momsen på det dom betalar som "lön" till mig, så det borde väl inte vara omöjligt... det kanske är en dum sak att göra, jag vet inte.

MVH/Niclas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-09-28, kl 19:04

tbsmeden

tbsmeden

Inlägg: 1

Tänker DU inte betala några socavgifter eller ???
har du någon aning om hur skatter och sådant fungerar? Ska du köra eget ska du betala in dina soc avgifter själv
plus lägga på moms skattemässigt blir det inte billigare för din kommun däremot slipper dom sjuklön till dig när du är sjuk plus att du blir lättare att sparka ut om det blir nedskärningar(du åker först)eller om du blir osams med dina chefer
Skaffa dig elementära kunskaper innan du gör något dumt!!
Hälsningar tbsmeden

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-09-29, kl 01:12

username

David
Gidlund

Inlägg: 23

Det räcker med ett simpelt svar där du förklarar hur det ligger till tbsmeden!! Detta forum har tillräckligt med otrevliga personer! Så, Lite trevliga svar så får vi alla det så mycket trevligare!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2005-09-29, kl 13:11

nforsman

nforsman

Inlägg: 21

Citat:

Ursprungligen postat av:

Tänker DU inte betala några socavgifter eller ???
har du någon aning om hur skatter och sådant fungerar? Ska du köra eget ska du betala in dina soc avgifter själv