Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

I kritiskt situation,hjälp behövs.

Inlägg 1 av 18

2006-01-27, kl 10:44

username

Hassan
Awled

Inlägg: 44

I kritiskt situation,hjälp behövs.

Hejsan.
Jag ska snart öppna en electronik-butik och då blir jag tvungen att konkurera mot stora el-jättar.Vi kommer att ha exackt samma kvalitetsprodukter som alla andra eljättar men det enda skillnaden kommer att vara våra priser.Tror ni att konsumenter kommer att nappa för våra priser, som kommer att vara nästan 50% av priserna på stora eljättar såsom elgiganten onoff expert, eller tror ni att konsumenter kommer att vända sig till dom gamla "pålitliga" eljättarna?
Va skulle DU som konsument ha gjort?
alla svar är välkommna.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 18

2006-01-27, kl 11:37

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Förstår inte vad krisen ligger men jag svarar ändå.

Som konsument vill jag givetvis ha bästa pris. Förutsatt att inte service, garanti och annat som räknas som mervärde är indraget.
Sen måste jag ju vara medveten om att butiken finns. Annars åker jag dit jag är van att åka.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 18

2006-01-27, kl 11:41

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Kanske ska tillägga att, blir det för mycket billigare börjar folk undra hur ni kan hålla så låga priser. Var förberedda på att kunderna kommer att ifrågasätta varför ni är så billiga.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 18

2006-01-27, kl 12:02

username

Hassan
Awled

Inlägg: 44

hejsan jenny,tack för svaret.
Jag är i ett kritisk läge för att jag planerar att investera en hel del pengar på detta företag.
Självklart blir det en mycket fin service, vi kommer att behandla varje kund som om denne vore våra enda kund.Och garanti kommer alltid finnas tillhands.Jag ville bara veta vad du menade med att -du måste veta att butiken finns, menar du att vi bör satsa på reklam?
Jag glömde att nämna att butiken kommer att vara en E-butik, fördel eller nackdel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 18

2006-01-27, kl 14:19

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Ja precis, ni måste ju marknadsföra er annars vet ju inte kunderna att ni finns. Det gäller ju oavsett om det är E-handel eller fysisk butik.

Nu är inte jag någon stor konsument av olika el produkter, men när du nu frågar om för- och nackdelar med e-handel kontra fysisk butik får jag väl svara att personligen köper jag hellre t.ex en tv i en fysisk butik i min närhet. Av följande anledningar. Frakten blir dyr om jag vill ha tv:n hemkörd, jag får svårare vid reklammation, jag har sämre möjlighet att få alla tekniska frågor besvarade, jag har ingen som praktiskt kan visa mig de olika funktionerna osv.

Kanske är det skillnad när en kvinna ska köpa elektriska prylar vi är väl inte lika intresserade av att läsa oss till vilket märken man ska ha osv utan vill ha en säljare som kan vägleda oss, män har en tendens att vilja läsa sig till informationen själv (med undantag åt båda håll givetvis).

Därför blir min fråga, vilken är er målgrupp?
Om ni vet vilka era tilltänkta kunder är kan ni bättre anpassa butiken och marknadsföringen efter det.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 18

2006-01-27, kl 14:27

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Såg att det blev lite konstigt när jag beskrev anledningarna till att jag köper t.ex en Tv i en fysisk butik. Givetvis är anledningarna baserade på de problem E-handeln innebär för mig.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 18

2006-01-27, kl 14:31

username

Hassan
Awled

Inlägg: 44

hejsan jenny.tack för ditt fina svar.
Jo,frakt kommer att vara kostnadsfritt och va gäller reklamering så kommer du bara behöva ringa ett samtal och därifrån kommer du att få vägledningen in till sista detalj.
Jag förstår fullständigt varför du föredrar att handla i en butike istället för att handla genom internät, där det är osäkert och krångligt, men priser som är nästan 50% billigare än butikspriser är väl ändå något som lockar en och annan konsument.Inte nog med mycket billiga priser och gratis frakt, vi kommer också att ha en hemsida som en liten unge kan hantera.Helt okrångligt och utan risk kommer du att kunna beställa hem produkter och det kommer att ta högst 3 dagar ( tack vare våra underbara leverantörer ) innan du får din produkt i posten.
Om du, eller någon annan som bara tittar igenom, ser någon lucka eller - i detta så är det bara att säga till.
Vi kommer inte att ha någon särskild målgrupp, våra målgrupper kommer att vara de som har pengar och vill köpa elektronik.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 18

2006-01-27, kl 16:09

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 10

Hejsan lagret, jag som konsument går ju självklart till den som är billigast inom samma märke.. tex en tv (sony)

Men då vill jag ju även ha bra garanti och kanske försäkring. stödjer ni sådant??..

Och 50% på samma varor som tex elgiganter, onoff osv. kommer ni kanske att tjäna på men det beror på om ni har ett bra utbud och kanske inte 3-4 st teveapparater och kanske 2 datorer osv.. är det via postorder eller är det ne butik?

Om du kör via postorder är det troligt svårt att få konsumenter, och då måste du ju erbjuda en bra fraktgaranti.

Men är det butik så är det skit bra :)

Ett bra sätt att marknadsföra är att klistra upp klistermärken med erat märke och tex "Extremt Låga Priser" överallt och då menar jag överallt, och är du orolig ang lagar om det så kan dom inte anklaga er för dom har inte några bevis på vem som satt upp det, det kan ha vart barn, eller andra personer.. gör det på natten iaf. ett extremt bra tips.. överallt måste det vara så folk får uppmärksamhet..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 18

2006-01-27, kl 16:20

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

För mig är det självklart att försöka svara på alla frågor som ställs härinne som jag har svar till, så du behöver inte tacka mig, nästa gång är det min tur att behöva råd ;-),men varsågod i alla fall :-)


Jag tror säkert att de som redan använder sig av internethandel kan lockas av priser som är upp till 50% lägre än konkurrerande butiker.

Nu är ju inte jag någon mönsterkund att fråga eftersom att jag inte handlar el-produkter så ofta, så mina åsikter blir lite allmänna.

Om ni kan klara av att hålla så låga priser och ändå klara av att hålla medvärdet på topp borde ni kunna locka en å annan köpare. Bara ni får dem till att hitta er.

Problemet kvarstår fortfarande för mig med reklamationer när varan har gått sönder, de flesta e-butiker låter kunden betala frakten när varan ska skickas tillbaka till säljaren och det vore ju rimligt att kunden inte borde stå för det.

Kan ni lösa dessa praktiska och kostnadsmässiga problem skulle i alla fall jag kunna överväga att handla den typen av produkter på nätet.

Jag tänker också lite annorlunda och ser saker på ett annat sätt kanske än vad en "vanlig" konsument gör eftersom att jag själv har butik. Jag vet vilka problem som kan uppstå och är väl aningen mer tveksam till hur ett företag kan lova så mycket och samtidigt hålla så låga priser.

Därför hoppas jag att du får åsikter från fler som enbart är konsumenter. De flesta konsumenter har ingen aning om vilka rättigheter och skyldigheter dem har när dem handlar på nätet förräns problemet redan är där och då gäller det att du som säljare verkligen kan lyckas få dem nöjda trots att något gick fel.

En missnöjd kund sprider ju negativ marknadsföring mycket snabbare än en nöjd kund och över internet går det ännu fortare att sprida ut vilka e-butiker man ska passa sig för.

Nu vet jag inte om jag tappade tråden, men mina tankar är gratis hehe.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 18

2006-01-27, kl 17:04

username

Hassan
Awled

Inlägg: 44

Hej igen.
Vi ska ha ett riktigt stort sortiment då vi sätter ett högt värde på kundens möjlighet till ett större urval.Vi kommer att sköta all vår handel genom postorder.Försäkringar och garanti kommer att finnas tillhands då det är ett juridiskt måste.Fraktgaranti jobbar vi på men den saken kommer också att lösa sig.Och va gäller marknadsföring så kommer vi nog att gå den lagliga och effektiva vägen, men din idé var inte heller så dum ; )
Vi hade också tänkt satsa riktigt hårt på att sätta upp rutor på våran site där det kommer att stå klart och tydligt vilka rättigheter man har som kund och vart man kan vända sig till för att få hjälp.Med andra ord så satsar vi på en riktigt seriös sajt och vi kommer att göra allt för att göra kunden nöjd.
Jag glömde att nämna att vi funderar på att göra siten till både Elektronik,möbel och vitvarobutik.Allt under ett tak satsar vi på.
bra eller dåligt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2